Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Als het gaat om online winkelen, wordt 3D product visualisatie beschouwd als de toekomst. Hoe je het ook wendt of keert, klanten vinden het prettig om online een vergelijkbare ervaring te hebben als in de winkel.
Met 3D product visualisatie gaat het een stap verder dan alleen een paar statische afbeeldingen van het product dat je verkoopt.
In dit artikel gaan we in op de voordelen van 3D product visualisatie.
Liever een product video laten maken?
Table of Contents
Fotografie versus 3D product visualisatie
Bij fotografie is er maar zoveel dat je kunt zien als het om het product gaat. Om ervoor te zorgen dat een klant een waarheidsgetrouwe weergave van het product krijgt door middel van fotografie, is kwaliteit de sleutel. 3D product visualisatie gaat een stap verder.
Voordelen van 3D product visualisatie
Uit onderzoek blijkt dat 3D productvisualisatie een positieve invloed heeft op het conversiepercentage. Consumenten zijn eerder geneigd een product toe te voegen aan hun winkelwagen, ook het percentage consumenten dat vervolgens overgaat tot een aankoop is hoger.
Naast de invloed die het kan hebben op het conversiepercentage verbetert ook de beleving van de klant bij het online winkelen.
Het is kosteneffectief
Niet zelden blijkt het opnemen van 3D visualisaties kosteneffectiever dan het inhuren van een professionele fotograaf voor productfotografie.
Minder retouren
Met 3D visualisatie geef je klanten een beter beeld van het product. De verwachting van het product dat ze gaan ontvangen en de werkelijkheid liggen zo dichterbij elkaar. Als gevolg hiervan zal het retourpercentage dalen.
Vormen van 3D visualisatie
Er is niet een manier om een 3D visualisatie te laten maken, hieronder bespreken we enkele veelgebruikte manieren.
3D rendering
3D rendering wordt vaak gebruikt om verschillende variaties van een product weer te geven. Bijvoorbeeld kleurvariaties of bepaalde add-ons van het product.
Toepassen in een live omgeving
Door een product te laten zien in de omgeving waar het gebruikt wordt krijgt je potentiële klant een beter idee van wat het product voor hem / haar kan betekenen. Wat de kans vergroot dat er overgegaan wordt tot een aankoop.
Bouwmarkten maken hier gebruik van door je met een app te laten zien hoe een bepaalde kleur verf op de muur zou staan in jouw huis. Met de app van een interieurwinkel zie je hoe die nieuwe bank in je woonkamer zou staan.
Voor klanten draait het allemaal om de beleving, hoe meer je daaraan kunt bijdragen, hoe beter. Met 3D technologie kan je net dat beetje extra bieden waardoor een klant besluit bij jou te kopen.