LinkedIn is in vergelijking met andere social media platformen duurder om op te adverteren, altijd al geweest. Het is dan ook niet verrassend dat wij regelmatig de vraag krijgen of advertenties op LinkedIn de moeite waard zijn om voor te betalen?
Het korte antwoord: het hangt er van af.
Voordat we dieper ingaan op bovenstaande vraag, moet je je afvragen wat je precies wilt bereiken met adverteren op LinkedIn. Wil je meer leads genereren, websiteverkeer stimuleren of misschien naamsbekendheid opbouwen.
Table of Contents
Waarom zou je LinkedIn advertenties overwegen?
LinkedIn heeft honderden miljoenen gebruikers over de hele wereld, professionals om precies te zijn. Professionals die jij kunt targeten op basis van hun functietitels, vaardigheden, bedrijfsnaam, branche en meer. Waarvan sommigen besluitvormers zijn en andere besluitvormers informeren en beïnvloeden.
De omvang van het aantal LinkedIn gebruikers is enorm, en biedt mogelijkheden om van LinkedIn een ware leadgeneratie tool te maken.
Bevindt mijn doelgroep zich op LinkedIn?
Voordat je echter enthousiast aan de slag gaat met het creëren van een LinkedIn campagne is het goed om een stap terug te doen en jezelf af te vragen of je doelgroep tijd doorbrengt op LinkedIn.
Er zijn doorgaans twee redenen waarom professionals LinkedIn gebruiken:
- Loopbaanontwikkeling: gebruikers denken na over een volgende carrièrestap.
- Professionele en persoonlijke ontwikkeling: gebruikers zijn op zoek naar manieren om zichzelf verder te ontwikkelen. Dit kan binnen een bepaalde functie zijn of op persoonlijk vlak.
Heb je een product of dienst die hierbij aansluit dan zouden LinkedIn advertenties wel eens de moeite waard kunnen zijn. Maar loop niet te hard van stapel, LinkedIn gebruikers zijn niet per se verkoopklaar, ze zijn (meestal) niet op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Maar mogelijk worden ze dat wel als ze eenmaal zijn warm gemaakt via interessante content (artikelen, video’s, infographics, etcetera).
Linkedin Ads vs. Google Ads
In tegenstelling tot Google Ads, waar je je geld kunt besteden op basis van de intentie van een gebruiker (wanneer een gebruiker een zoekwoord typt en je advertentie te zien krijgt), plaatst je jezelf middels LinkedIn advertenties in de nieuwsfeed van een gebruikers zonder dat ze erom vragen.
Dit leidt tot de volgende vraag: is jouw product of dienst bestand tegen de langere aankoop / verkoopcyclus die kenmerkend is voor LinkedIn advertenties?
Op basis van de hogere kosten per klik van LinkedIn zullen bedrijven met kleinere deals of kleinere marges moeite hebben om een positief rendement op hun investering te zien.
SaaS-, technologie- en andere B2B-bedrijven met grotere deals hebben vaak het meeste succes met LinkedIn-advertenties. Dat geldt ook voor bedrijven met eens groter budget.