LinkedIn adverteren

  • 5 miljoen gebruikers in Nederland
  • Hét zakelijke sociale media platform
linkedin adverteren
social media specialist

Wil jij op LinkedIn adverteren?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil jij een zakelijke doelgroep bereiken? Dan is adverteren op LinkedIn het overwegen waard.

Met bijna 5 miljoen gebruikers is LinkedIn hét zakelijke sociale media platform van Nederland.

LinkedIn adverteren kosten

LinkedIn adverteren kosten Vanaf kosten per actie Vanaf kosten per 1.000
Merkbekendheid (per weergave) vanaf €0.01 vanaf €10
Verkeer naar de website (per klik) vanaf €2 vanaf €2.000
Leadgeneratie (per lead) vanaf €10 vanaf €10.000

CPC LinkedIn marketing

Hoewel de kosten per klik / cost per click (CPC) en kosten per 1.000 impressies / cost per mille (CPM) vaak hoger uitvalt  dan bij veel andere sociale media platforms zoals Facebook, Instagram en Pinterest.

Toch zorgt de hoge relevantie voor bedrijven die een zakelijke doelgroep willen bereiken ervoor dat veel bedrijven een positieve ROI realiseren wanneer zij adverteren op LinkedIn.

Doelgroep LinkedIn

Zoals hierboven al kort aangestipt geeft LinkedIn toegang tot een zakelijke doelgroep. Alle targeting mogelijkheden zijn gespecificeerd op professionele details van een gebruiker in combinatie met geografie, geslacht en leeftijd. Targeting opties zijn onder andere: branche, functietitel, opleiding, bedrijfsgrootte en bedrijfsnaam. Ook een combinatie van eerdergenoemde targeting opties is mogelijk.

Op deze manier kun je heel gericht advertenties laten zien aan bijvoorbeeld ‘HR managers' van bedrijven tot ‘100 medewerkers' in de provincie ‘Utrecht'.

soorten advertenties linkedin

LinkedIn Campaign Manager

De LinkedIn Campaign Manager, voorheen de LinkedIn Ads Manager is het platform waarbinnen je je campagnes inricht en beheert. De Campaign Manager is als volgt opgebouwd:

  1. Advertentieaccount
  2. Campaign Group: hier geef je de looptijd en het budget van je campagne aan
  3. Campaign: hier bepaal je de doelstelling, doelgroep(en) en het advertentie formaat
  4. Ad: hier beheer je je advertentie(s)

Zoals hierboven aangegeven geef je bij stap 3 aan welke doelstelling je met de campagne wilt behalen. LinkedIn maakt hierbij een onderverdeling tussen diverse fasen in de funnel: bekendheid, overweging en conversie. Binnen elke fase kan een keuze gemaakt worden tussen één dan wel meerdere subdoelen.

Bekendheid (awareness)

  • Merkbekendheid

Overweging (consideration)

  • Website verkeer
  • Interactie
  • Video weergaven

Conversie (conversion)

  • Leadgeneratie
  • Website conversies
  • Sollicitanten

Soorten advertenties LinkedIn

Net als op andere social platforms heeft LinkedIn verschillende typen advertenties. Globaal kunnen we deze onderbrengen in 4 categorieën: gesponsorde content, gesponsorde berichten, formulieren voor leadgeneratie en tekst & dynamische advertenties.

LinkedIn advertentie formaat

Op LinkedIn zijn er talloze advertentie formaten waarmee je kunt adverteren. Waarbij elk advertentieformaat er anders uitziet en speciaal ontworpen is om bij te dragen aan het specifieke doel wat jij hebt gekozen.

Onder sponsored content vallen advertenties met één enkele afbeelding, carrouseladvertenties, video advertenties en evenementadvertenties.

  • Advertenties met een enkele afbeelding: dit type advertentie bestaat uit één afbeelding;
  • Carrouseladvertenties: een advertentie bestaande uit 2 of meer afbeeldingen;
  • Videoadvertenties: met videoadvertenties creëer je een advertentie met behulp van een video in plaats van een statische afbeelding;
  • Evenementadvertenties: met de evenement advertentie promoot je binnen een handomdraai je aanstaande evenement.

Onder gesponsorde berichten vallen bericht advertenties en gespreksadvertenties.

  • Bericht advertenties: bericht advertenties zijn advertenties die worden uitgeleverd in de vorm van een LinkedIn berichten;
  • Gespreksadvertenties: gespreksadvertenties zijn vergelijkbaar met bericht advertenties, met als verschil dat er bij een conversation ad meer gestuurd op het starten van een conversatie;

De categorie en het advertentieformaat van formulieren voor leadgeneratie is gelijk. En bij de laatste categorie ‘Tekst & dynamische advertenties’ zijn er 3 advertentieformaten: tekst advertenties, spotlight en volger advertenties.

  • Tekstadvertentie: tekstadvertenties bestaan uit een kop, korte tekst en een afbeelding;
  • Spotlight advertenties (dynamisch): zoals de naam al zegt zorgt een spotlight advertentie ervoor dat je in de spotlight staat, wanneer een LinkedIn gebruiker op je spotlight advertentie klikt wordt deze direct doorgestuurd naar je website of landingspagina. Bij spotlight advertenties wordt er gebruik gemaakt van profielgegevens van gebruikers om de advertentie relevanter te maken
  • Volgeradvertenties (dynamisch): met volgadvertenties worden leden gestimuleerd om je LinkedIn pagina te volgen, bij volger advertenties wordt er gebruik gemaakt van profielgegevens van gebruikers om de advertentie relevanter te maken. Net als bij spotlight advertenties word er gebruik gemaakt van profielgegevens van LinkedIn gebruikers om de relevantie te vergroten. 

Als laatst biedt LinkedIn ook een mogelijkheid om vacatures onder de aandacht te brengen middels vacature advertenties:

  • Vacature advertentie: een vacatureadvertentie is een dynamisch advertentietype waarmee je advertenties kunt creëren om nieuw talent te stimuleren bij jou bedrijf te solliciteren.

LinkedIn advertentie voorbeeld

Voor we jouw advertentie live zetten op LinkedIn tonen we je altijd eerst een advertentie voorbeeld en waar we de advertenties plaatsen. Een advertentieplaatsing is bijvoorbeeld de nieuwsfeed.

Wil jij adverteren op LinkedIn?

Hoewel het zeker mogelijk is om zelf te adverteren op LinkedIn kiezen bedrijven er toch vaak voor om dit uit te besteden aan een professional. Onze LinkedIn experts houden niet alleen continu je campagne in de gaten maar kijken ook naar de ontwikkelingen en nieuwe digitale innovaties in de markt. Op deze manier zorgen wij ervoor dat altijd het maximale uit jouw budget halen. Benieuwd naar de opties? Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op, via het contactformulier of stuur een mail naar info@onemedia.nl

One Media is een full service mediabureau, ook voor andere online advertising en/of social selling campagnes ben je bij ons aan het juiste adres. Google Ads, Facebook & Instagram, Pinterest, TikTok, content creatie, remarketing, wij draaien onze hand er niet voor om.

Veelgestelde vragen Linkedin advertenties

+ Hoe bepaal ik mijn doelstelling en soort LinkedIn advertentie?

De doelstellingen van je LinkedIn campagne vallen altijd onder een van onderstaande drie doelstellingen:

  • Merkbekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Op het moment dat je hebt bepaald aan welke doelstelling je campagne moet bijdragen kun je concreter worden. Moet er nagedacht worden over het advertentieformat. Hierin kunnen wij je uiteraard ook adviseren. Vervolgens maak je de stap naar het type advertentie.