Decennialang was PR – of public relations – een kerninstrument dat door organisaties over de hele wereld werd gebruikt. Met als doel om de naamsbekendheid te vergroten, reputatie te managen, marktposities te verzekeren en doelgroepen te bereiken met belangrijke bedrijfsboodschappen.
Maar heeft traditionele PR nog steeds een geldige plaats in de digitale wereld van vandaag en naast moderne online leadgeneratie technieken? Het korte antwoord is ‘ja’, wat voor sommigen misschien verrassend is, vooral in het licht van hoe ver de communicatiekanalen en marketingbenaderingen de afgelopen jaren zijn geëvolueerd.
Table of Contents
Wat is PR?
Het begint allemaal met wat is PR en wat is een pr-bureau. PR is de discipline die zich voornamelijk bezighoudt met reputatie en naamsbekendheid, met als doel meningen en gedrag te beïnvloeden. Het is de geplande en aanhoudende inspanning om goodwill en wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publiek tot stand te brengen en te behouden.
Traditioneel was PR de enige manier waarop een bedrijf informatie kon verspreiden buiten de conventionele marketingtactieken en advertenties om. In eenvoudige bewoordingen ging het om de verspreiding van informatie, die werd gedaan door relaties op te bouwen met belangrijke journalisten en hen relevante verhalen te geven.
Afhankelijk van de grootte van het bedrijf werd PR gegenereerd door een intern team of uitbesteed aan een gespecialiseerd bureau, vaak een combinatie van beide. En zonder dat was het bereiken van een breed publiek simpelweg niet mogelijk, tenzij je adverteerde.
Maar de komst van internet veranderde alles en corporate communicatie was ineens geen eenrichtingsverkeer meer. Desondanks betekent dat niet dat verhalen niet verteld hoeven te worden en reputaties niet gemanaged hoeven te worden. De sleutel tot succes is het vinden van een manier om traditionele en moderne methoden naast elkaar te laten werken.
Laat je online marketing team samenwerken met je PR bureau om je doelgroep te bereiken, 1 + 1 = 3.
Crisis management
Dat PR nog steeds relevant is blijkt regelmatig, Een snelle reactie met nauwkeurig afgestemde berichten is een must. Voor je het weet wordt je als bedrijf of persoon gecanceld.