Een groot deel van de economie zit nog op slot, toch is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Reden voor bedrijven om extra aandacht te besteden aan communicatie omtrent hun werkgeversmerk. Hoe zij dit doen? Dit zijn de arbeidsmarktcommunicatie trends voor 2021.
Table of Contents
Je nieuwe werknemer woont niet meer om de hoek
Als er een ding is wat we geleerd hebben van de pandemie is dat thuiswerken eigenlijk best wel goed werkt. Bedrijven realiseren zich dat hun nieuwe werknemer niet meer om de hoek hoeft te wonen, maar overal op de wereld kan wonen zolang er een internetverbinding is. Op afstand werken zal blijven, bedrijven zullen zich hierop moeten aanpassen.
De teams van de toekomst zullen diverser en inclusiever zijn. Het hebben van een team dat verspreid is over de hele wereld kan leiden tot kostenbesparingen maar vraagt ook om extra flexibiliteit. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een medewerker die je nooit ziet zich gewaardeerd voelt? Hoe bewaar je het merkbewustzijn en hoe creëer je toch een teamgevoel?
Diversiteit, Gelijkheid en Inclusiviteit
Heb je als bedrijf nog geen beleid op Diversiteit, Gelijkheid en Inclusiviteit, dan is dit het juiste moment. Na een jaar vol sociale onrust en discussies over ras, vooringenomenheid, gelijke behandeling en kansen, is het tijd om dezelfde gesprekken op het werk te voeren. Het is van fundamenteel belang om het gesprek te beginnen. Niets bijzonders of groots is vereist. Laten we eerlijk zijn en praten over de realiteit en onze inspanningen. Laten we het hebben over gelijke kansen en gelijk loon.
Het draait allemaal om ervaring
En dat zal altijd zo blijven. Consumenten selecteren producten die ze als consument kopen op basis van de ervaring die ze ermee hebben of verwachten te krijgen, het selecteren van een bedrijf om voor te werken gaat op eenzelfde manier.
Van de kandidaat-ervaring tot de werknemerservaring, tot het besluit om uit elkaar te gaan. En de ervaring van werken op afstand bracht nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van bedrijfscultuur, betrokkenheid, prestatie-evaluaties en communicatie, om er maar een paar te noemen. Kantoorervaring, als het bedrijf er vanaf nu een heeft, zal anders zijn dan in voorgaande jaren.
Technologie en gegevens
Technologie is fundamenteler dan ooit voor het ondersteunen van onze virtuele interacties, maar het is meer dan dat. Technologie is meer dan onze contacten op sociale media en de documenten die we delen via Google Drive of Teams. Het is voortdurend evoluerend voor het toepassen van kunstmatige intelligentie, sentiment analyse en machine learning om services met chatbots en andere geautomatiseerde self-services te versnellen. Het vereist dat mensen nadenken over slimme manieren om gegevens te verzamelen, zodat deze kunnen worden geanalyseerd en bedrijven kunnen helpen bij data gestuurde beslissingen.
Gepersonaliseerde informatie is essentieel voor engagement en naarmate bedrijven evolueren op het gebied van analyse, hoe dichter ze bij een voorspellende toekomst komen. Kortom, investeer hier in.