Met al het geweld van Netflix en (in iets mindere mate natuurlijk) de platforms van NPO en Videoland/RTL, zou je bijna denken dat de televisie op haar retour is. Maar media- en reclamebureaus die op dagelijkse basis met kijkcijfers bezig zijn, weten natuurlijk dat dat zeker niet het geval is. Sterker, volgens nieuw onderzoek van The Global TV Group neemt de traditionele televisie nog steeds een slordige 86% van alle kijktijd in beslag.
Table of Contents
Corona zal TV kijktijd laten groeien
Het onderzoek van The Global TV Group is voor de derde keer gehouden. De organisatie bestaat uit broadcasters en marketingorganisaties uit Europa, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Latijns-Amerika. Men is in 2017 gestart met het bijhouden van wereldwijde cijfers over televisie in 23 landen. Uit de nieuwste cijfers blijkt dus dat TV met 86% het overgrote deel van de kijktijd vertegenwoordigt, Dit is een lichte daling ten opzichte van vorig jaar, toen was het 88%. Echter, het Corona effect zal voor 2020 zeker weer een groei veroorzaken.
67% van de Nederlanders in één dag te bereiken
Het gemiddelde dagelijkse bereik van TV in Europa is overigens 70%. Zeker in zuidelijke landen wordt iets minder lang en vaak naar de televisie gekeken. Tsja, als je toch de keus hebt om lekker op het terras te zitten.. In Nederland kun je trouwens met TV 67,6% van de bevolking binnen één dag bereiken (!) en 95,6% van de bevolking binnen één maand. Dit verklapt meteen waarom televisie al jaar en dag bovenaan het lijstje staat van iedere serieuze adverteerder.
Het wordt overigens interessant om te zien of de advertentiebudgetten van merken die social media boycotten naar radio en televisie zullen gaan. Afgelopen week maakten de grootste adverteerders op Facebook te zullen stoppen met betaalde social media posts bij de blauwe reus. Dit nieuws kwam niet onopgemerkt, want Facebook zag haar beurskoers direct met 8,5% dalen.