Mensen die veel radio luisteren was het al opgevallen: sinds 1 september 00.00 uur is de nieuwe verdeling van de FM-frequenties ingegaan. Bij mediabureaus vraagt men zich af: wat zal dit in de praktijk betekenen? Daar is het nog te vroeg voor om daar een definitief oordeel over te vellen.
Table of Contents
Veranderingen op de radio
Even een overzicht van de belangrijkste veranderingen op de Nederlandse radio:
- Radio 10 heeft een andere FM-plek gekregen (voorheen was dit de plek van Radio Veronica)
- Radio Veronica zit nu op een andere FM-frequentie (voordien SLAM!’s plek)
- SLAM is zijn landelijke FM-plek kwijt, maar heeft nu een regionale Randstad zenders
- Sublime is zijn landelijke FM-positie kwijt
- JOE is nieuw op de FM-band (voorheen de plek van Radio10)
En nog opvallende verandering: de voormalige frequentie van Sublime is overgenomen door de zender die eerst Financial News Radio zou worden, maar nu Radio4All heet. Vanaf 1 november zal Giel Beelen daar leiding geven. Op dit moment horen we daar nog niks. Het is boeiend om de komende tijd de prestaties van deze stations te volgen.
Luistercijfers 2023
Hoe staan ze er nu voor? Er is een grafiek die de maandelijkse ontwikkeling in 2023 toont voor de luistercijfers in de doelgroep 25-54. Radio 10 had daarin wat terrein verloren, maar in augustus zagen we herstel. Hun doel is vooral het publiek mee te nemen naar de nieuwe FM-zenders. Mogelijk profiteert Radio 10 van JOE, die nog in de beginfase is op hun oude frequentie.
Radio Veronica
Voor Radio Veronica zijn er uitdagingen, zeker na het vertrek van hun ochtend dj-team naar Radio 538. Met een nieuwe, beperktere FM-band wordt het een uitdaging om weer op het goede pad te komen.
Slam FM
De SLAM FM luistercijfers wisselen rond de 2,4% marktaandeel in 25-54. De hoop is dat ondanks hun kleinere FM-band en trouwe publiek, ze niet te veel zullen verliezen.
Sublime
Binnen de doelgroep 25-54 had Sublime een bescheiden marktaandeel van 0,4%. Gezien hun nichepubliek hopen ze de schade de komende tijd beperkt te houden met hun digitale distributie.
JOE
En dan JOE, eerder enkel bereikbaar via DAB+ en IP. Ze hadden een marktaandeel van bijna 0,4% binnen de 25-54 groep. Gezien hun sterke FM-band moet dit groeien. Er zijn nog geen grote dj-namen aangekondigd, maar met bekende gezichten zal de groei waarschijnlijk toenemen.
Conclusie
Het is cruciaal bij radioreclame om naar langere termijntrends te kijken in plaats van wekelijkse data, dus we kunnen nu nog niet voorspellen wat de effecten waren van de frequentiewijzigingen. Met evenementen als de Top 2000 op Radio 2 in het verschiet kunnen we meer schommelingen verwachten. We houden je de komende tijd dus op de hoogte.