Met een wereldbevolking van ruim 7 miljard mensen waarvan het merendeel inmiddels toegang heeft tot het internet is de online marktplaats de grootste ter wereld. Het niet benutten van de kansen die online winkels en webshops met zich meebrengen is simpelweg zonde.
Volgens Statista genereerde e-commerce in 2021 4,9 biljoen dollar. Dit cijfer zal naar verwachting met 50 procent groeien in de komende vier jaar, tot ongeveer 7,4 biljoen dollar tegen 2025.
Hoe lucratief de branche ook mag lijken, het is niet eenvoudig om een deel van de taart te krijgen. In dit artikel bespreken we 5 zaken die kunnen helpen van je e-commerce shop een succes te maken.
Table of Contents
Laat bezoekers hun e-mailadres achterlaten
Door te investeren in social media advertising, SEO, Google en Bing advertenties is de kans groot dat je website redelijk wat verkeer ontvangt.
Volgens onderzoek van Hubspot koopt 99% van de bezoekers de eerste keer echter niets. Toch is elke bezoeker van je website is een potentiële klant.
Laat ze dus niet zomaar gaan. Kijk naar mogelijkheden waarop bezoekers hun e mailadres kunnen achterlaten. Het is een stuk eenvoudiger om klanten hun e-mails te laten openen dan om ze direct bij je te laten kopen. Met hun e-mailadres in de hand heb je de mogelijkheid voor follow-ups.
Investeer in CRM-software
De concurrentie tussen online retailers neemt toe. Het bedenken van manieren om voorop te blijven lopen, verlengt de winstgevendheid én levensduur van je bedrijf.
Customer Relationship Management (CRM) wordt steeds populairder in e-commerce kringen vanwege de doeltreffendheid ervan bij het verbeteren van de klantervaring. Diverse onderzoeken wijzen uit dat CRM klantbehoud verhoogt.
Het begrijpen van klantgedrag is een integraal onderdeel van het bieden van een bevredigende klantervaring. CRM-technologie helpt bij het stroomlijnen van gegevens die aan klanten op je site worden gepresenteerd op basis van eerdere interacties.
Het tonen van relevante product op je website versus het tonen van producten waarin website bezoekers eerder geen interesse hebben getoond vergroot de kans op conversie.
Live chat installeren
Het succes van uw e-commerce site hangt grotendeels af van één ding: je (klanten)service. Het opzetten van een geweldige website met alle benodigde tools zal een verspilling van tijd en middelen zijn als je service ondermaats is.
Zeker in de beginperiode geeft live chat je een unieke kans om een kijkje in het hoofd van je website bezoekers te nemen.
Live chat maakt interacties tussen klanten en agenten op e-commerce websites eenvoudig en snel. Met het pictogram zichtbaar op je site, kunnen bezoekers met slechts een paar klikken contact met je opnemen. Eventuele zorgen die ze hebben over je product(en) kunnen snel worden opgehelderd, waardoor ze het vertrouwen hebben om over te gaan tot een aankoop.
Wees aanwezig op relevante sociale media platformen
Identificeer je doelgroep en zorg ervoor dat je aanwezig bent op de social media platforms waar je doelgroep ook aanwezig is.
Zijn dit er meerdere? Kies dan (indien mogelijk) één gebruikersnaam voor alle sociale sites waarop je aanwezig wilt zijn. Het helpt klanten je te vinden en te herkennen.
Maak een e-mailnieuwsbrief
Een e-mailnieuwsbrief is een effectief en betaalbaar hulpmiddel om regelmatig contact op te nemen met klanten en prospects.