Met de start van het nieuwe televisieseizoen pakken de Nederlandse tv-zenders weer uit met hun najaarsprogrammering. Dit is de periode waarin veel nieuwe programma’s worden gelanceerd en vertrouwde titels terugkeren. Voor kijkers betekent dat volop keuze aan entertainment, nieuws en talkshows. Voor adverteerders is het najaar juist hét moment om slim in te spelen op het kijkgedrag van miljoenen Nederlanders.
Table of Contents
Stabiliteit in de programmering
Wat dit najaar vooral opvalt, is de stabiliteit. Waar er vorig jaar nog veel verschuivingen waren met nieuwe talkshows en veranderende tijdsloten, zien we nu dat de meeste zenders hun programmering grotendeels handhaven. Succesvolle programma’s keren terug op vertrouwde plekken.
Dit is gunstig voor de kijker, want televisie kijken is vaak een gewoonte. Een vast programma op een vast tijdstip zorgt dat kijkers makkelijker terugkeren. Voor adverteerders betekent dit dat campagnes betrouwbaarder en consistenter hun doelgroep kunnen bereiken.
Vooravond en late avond als ankerpunten
De vooravond (rond etenstijd) is een belangrijk ankerpunt voor de zenders. RTL 4 houdt vast aan haar sterke schema en ook bij NPO 1 hebben Eva en Carrie hun plek veroverd. SBS6 vertrouwt op Nieuws van de Dag en De Bondgenoten.
Op de late avond, het tijdslot direct na prime time, zien we bij NPO 1 het nieuwe talkshowduo Pauw & De Wit. Bij RTL 4 is Arjen Lubach een vaste waarde geworden. Een opvallende nieuwkomer is RTL Tonight, een overkoepelende talkshow met wisselende presentatoren en duiders. Dit zorgt voor een frisse en flexibele aanpak in het late-night landschap..
Meer Nederlandse producties
RTL 5 zet dit najaar bijna volledig in op eigen Nederlandse programma’s. Dat geeft de zender een duidelijker profiel en maakt de content herkenbaarder voor het publiek. Een voorbeeld is Kom Je Bij Mij Eten VIPS in de vooravond. Soms schuift een succesvolle titel zelfs door naar RTL 4, zoals dit jaar De Augurkenkoning. Dit onderstreept hoe belangrijk eigen producties zijn voor het bouwen van een sterk merk en een trouwe kijkersgroep.
Horizontale programmering bij de NPO
De NPO kiest steeds vaker voor horizontale programmering. Dit betekent dat een programma op meerdere dagen in de week op hetzelfde tijdstip wordt uitgezonden. Een goed voorbeeld is De Slimste Mens, dat dit najaar elke avond om half tien op de buis is. Deze aanpak maakt programma’s makkelijker vindbaar en creëert vaste kijkmomenten, wat zorgt voor hoge en stabiele kijkcijfers.
Daarnaast keert Ook Dat Nog!, een consumentenprogramma uit de jaren ’90, terug met een frisse bezetting. Hiermee spreekt de NPO zowel oudere kijkers (herkenning) als jongere doelgroepen (satire en actualiteit) aan.
Nieuwe entertainmentformats
Zoals ieder najaar worden er ook nieuwe entertainmentprogramma’s gelanceerd. SBS6 komt met Let’s Play Ball, RTL 4 brengt de klassieker Te Land, Ter Zee en in de Lucht terug en lanceert Briljante Breinen met Linda de Mol. Deze formats zijn vooral gericht op het weekend, waarin gezinnen samen voor de tv zitten. Voor adverteerders is dit een kans om gezinnen en brede doelgroepen te bereiken met opvallende reclamecampagnes.
Wat betekent dit voor adverteerders?
De najaarsprogrammering is een periode waarin tv-kijkcijfers pieken. Nieuwe titels trekken nieuwsgierige kijkers en vaste programma’s zorgen voor stabiel bereik. Dit is ideaal voor tv reclame, want adverteerders profiteren van:
- Hoge kijkcijfers tijdens prime time (het populairste kijktijdstip, tussen 19:00 en 23:00 uur).
- De kracht van vaste kijkmomenten bij horizontaal geprogrammeerde titels.
- De emotionele binding van kijkers met hun favoriete programma’s.
Met televisiereclame bereik je in korte tijd een groot publiek en kun je jouw merk koppelen aan de positieve beleving van populaire programma’s.
Wij helpen je je doelgroep te bereiken
Bij One Media helpen wij merken met het opzetten van doeltreffende tv campagnes. Wil je weten hoe jouw merk kan profiteren van de kracht van televisie in het najaar? Neem contact met ons op en wij adviseren je graag. Dit kan telefonisch op 020- 210 1770 of per mail naar info@onemedia.nl.