De concurrentie in de detailhandel en e-commerce is moordend. Als gevolg hiervan moeten zowel grote als kleine bedrijven manieren vinden om een voorsprong op hun concurrenten te krijgen. Een top notch kassasysteem kan hierbij helpen door een gepersonaliseerde omnichannel ervaring te bieden. Personalisatie is essentieel voor retail succes in het digitale tijdperk.
Een van de meest effectieve strategieën om een bedrijf te laten groeien is door het creëren van een omnichannel ervaring én een meer persoonlijke relatie met potentiële nieuwe en huidige klanten.
Maar hoe? Personalisatie begint met het vinden en definiëren van de wensen en behoeften van huidige en potentiële klanten. Van daaruit kan je specifieke producten of diensten aanbieden en op de markt brengen die aan deze verwachtingen voldoen. Hierbij is het van belang om zowel offline als online data met elkaar te combineren.
Onze kassasystemen koppelen verschillende analyse tools om te meten hoe individuele klanten reageren op e-mails, aanbiedingen of producten op de website, en welke aankopen er offline dan wel online zijn gedaan. Vervolgens kan je ervoor zorgen dat toekomstige communicatie en promoties aansluiten op de eerdere interacties.
Dit verhoogt de kans dat (potentiële) klanten op je aanbiedingen reageren, ook bouw je op deze manier een betere relatie en verhoog je loyaliteit van klanten. Simpelweg omdat zij zich begrepen voelen.
Zowel voor kleine als grote retailers zijn er tal van tools die de mogelijkheid bieden om te personaliseren, zowel in advertenties als op de website. Personalisatie zorgt ervoor dat klanten zich meer gewaardeerd voelen. Snelle klantenservice via chatbots en het terughalen van eerdere aankopen of winkelwagen items zijn voorbeelden van zaken die kunnen helpen bij het opbouwen van een sterke relatie.
Daarnaast waarderen consumenten een volledig gestroomlijnde winkelervaring, van kortingsbonnen of promoties via samengesteld browsen op de website tot afrekenen en, indien nodig, retourneren.
Personaliseren
Er zijn talloze manieren waarop je je marketing kunt personaliseren. Zo is het mogelijk om klanten in verschillende groepen of demografische categorieën te segmenteren, en vervolgens verschillende nieuwsbrieven of acties te creëren die aansluiten bij ieder segment.
- Enkele manieren om te personaliseren zijn:
- Gepersonaliseerde landingspagina’s
- Geautomatiseerde e-mails
- Gerichte kortingen
- Gepersonaliseerde video’s