Wil jij online adverteren maar weet je niet precies waar te beginnen of wat de advertentiemogelijkheden? Lees dan verder!
Table of Contents
Wat is online adverteren?
Online adverteren verwijst naar het gebruik van websites en andere online locaties als advertentie medium. Met andere woorden, online advertenties zijn advertenties op internet.
Online adverteren is nuttig voor het aantrekken van websiteverkeer en merkbekendheid, maar in de eerste plaats is online adverteren ontworpen om potentiële klanten over te halen tot een specifieke actie, zoals het doen van een aankoop.
Waarom online adverteren?
Online advertenties zijn tegenwoordig een cruciaal onderdeel van iedere campagne, omdat steeds meer mensen steeds meer tijd online doorbrengen. Maar wat zijn de voordelen van online adverteren?
Kosten online adverteren
Vergeleken met het budget dat nodig is voor offline adverteren, zijn de kosten van internet advertenties erg laag.
Veel personalisatie mogelijkheden
De mogelijkheid om online nauwkeurig te segmenteren heeft geleid tot meer mogelijkheden en kanalen waarmee we jouw doelgroep kunnen bereiken.
Het is goed meetbaar
Online advertentiecampagnes zijn goed meetbaar dankzij de tools die vandaag bestaan. In tegenstelling tot traditionele advertenties, waar statistieken bij benadering zijn of beperkt zijn, zijn de statistieken over online advertenties ontzettend nauwkeurig.
Online advertising is flexibel
Een van de kenmerken van digitale reclame is de flexibiliteit. Afbeeldingen, video’s en tekst kunnen op elk moment van de dag worden aangepast om je doelgroep te bereiken.
Interactie met de gebruikers
Internet is een medium dat een hoge mate van interactie met gebruikers mogelijk maakt. Merken sturen niet alleen berichten, maar kunnen ook opmerkingen, vind-ik-leuks, vragen, etcetera van gebruikers ontvangen.
Vormen van adverteren
Of je nu op het web surft of gewoon je e-mail checkt, je ontkomt niet aan advertenties die in een digitale setting worden geleverd. Enkele vormen van adverteren vind je hieronder:
- Display advertising
- Native advertising
- Email marketing
- Email advertenties
- Social media marketing
- Instagram advertenties
- LinkedIn advertenties
- Facebook advertenties
- TikTok advertenties
- YouTube advertenties
- Mobile advertising
- Banner advertenties
- Video advertenties
- Google advertenties (SEA)
- Affiliate marketing
- Content marketing
- Interactive advertenties
Display advertising
Display advertenties zijn een van de oudste vormen van online advertenties. Display advertising zijn advertenties / banners op websites van derden, wanneer er op de advertentie wordt geklikt linkt deze naar de website van de adverteerder. Als adverteerder betaal je meestal per klik of per 1.000 impressies.
Display advertenties zijn op verschillende manieren in te zetten, je kunt handmatig websites selecteren waarop je advertenties getoond worden. Op deze manier zorg je ervoor dat je alleen verschijnt die je zelf hebt gekozen. Dit kan tijdrovend zijn, alternatieven zijn ‘context targeting’, een geautomatiseerd proces waarbij er relevante websites uit het advertentie netwerk worden gekozen op basis van zoekwoorden. Een andere optie is ’targeting op onderwerp’, hierbij worden websites geselecteerd op basis van specifieke vergelijkbare inhoud.
Een van de meest ingezette vormen van display advertenties is retargeting, of remarketing. Met retargeting worden je advertenties weergeven aan mensen die jouw website eerder hebben bezocht, ongeacht welke website zij erna bezorgen.
E-mail advertenties
E-mail marketing is zo’n populaire vorm van online marketing dat veel consumenten zich niet eens realiseren dat het advertenties zijn. Maar ook e-mail nieuwsbrieven van H&M of kortingscodes die je van HelloFresh ontvangt via e-mail scharen we onder e-mail advertenties.
Native advertenties
Native advertenties zijn opzettelijk zo ontworpen dat ze er uit zien als redactionele inhoud, maar in werkelijkheid een product of dienst promoten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een artikel op nu.nl over elektrische auto’s waarin Tesla gepromoot wordt. Het artikel is informatief, maar adverteert op een discrete manier Tesla.
Social media advertenties
De meeste mensen denken bij online adverteren direct aan social media advertenties.
Of het nu op Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest of YouTube is, online advertenties zijn op alle social media platforms te vinden. Van Facebook advertenties tot gesponsorde tweets en video advertenties die verschijnen voor, tijdens en na YouTube video’s.
Omdat we zoveel tijd besteden op social media is social media een effectieve plek voor marketeers om potentiële kopers te bereiken.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie, beter bekend als Search Engine Optimization (SEO), is primair gericht op het beter vindbaar maken van een website. Doordat je beter vindbaar bent zal het organisch verkeer naar de website toenemen. SEO is een
Zoekmachine marketing (SEA)
Zoekmachine marketing, beter bekend als Google Adwords of Search Engine Advertising (SEA), is ook gericht op het beter vindbaar maken van een website.
Bij SEA zet je betaalde advertenties in om de vindbaarheid van je website te vergroten. Niet te verwarren met SEO, waarbij de kunst is om zo ‘hoog’ mogelijk in de zoekmachines als bijv. Google en Bing te verschijnen zonder ervoor te betalen.
Affiliate marketing
Affiliate marketing is een vorm van adverteren waarbij anderen jouw product of service aanbevelen via het eigen netwerk. Als adverteerder beloon jij je affiliate op het moment dat er een conversie heeft plaatsgevonden. Meestal is de betaling in de vorm van een vast bedrag per conversie of op basis van commissie.
Voorbeeld: Stel je voor dat wij hier energieleverancier X aanbevelen. Vervolgens klik jij via onemedia.nl naar de website van energieleverancier X en sluit je je energiecontract over. Bij affiliate marketing zou de desbetreffende energieleverancier ons commissie dan wel een vast bedrag betalen voor het aanleveren van de klant.
Tarieven online adverteren
Het beste antwoord – ook al is het misschien niet het antwoord wat je wilt horen – is “het hangt ervan af”. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen omvat online adverteren een breed scala aan mogelijkheden. Niet alleen verschillen de kosten per platform, ook heb je zelf enige vrijheid in het kiezen van een afrekenmodel. Om je een idee te geven, afrekenen gaat in de meeste gevallen op op basis van:
Kosten per klik (CPC)
Als je voor deze optie kiest, betaal je alleen wanneer een gebruiker op jouw advertentie klikt. Je bepaalt zelf hoeveel je per klik wilt betalen. Deze prijs optie is ideaal voor advertentiecampagnes die gericht zijn op het genereren van websiteverkeer.
Kosten per vertoningen (CPM)
CPM prijzen of kosten per duizend vertoningen, is een prijsoptie waarbij je moet betalen voor advertentieweergaven op basis van duizend weergaven. Deze prijs optie is zeer geschikt voor advertentiecampagnes gericht op het genereren van merkbekendheid.
Kosten per sale (CPA)
Bij prijsbepaling op basis van kosten per acquisitie betaal je wanneer een advertentie tot een conversie leidt. Als je uiteindelijke doel is om de verkoop te stimuleren, dan is dit misschien de beste optie voor jou.
Voor alledrie de opties geldt dat de uiteindelijke kosten afhankelijk zijn van de doelgroep waar jij je op richt en de concurrentie. Door het kiezen van het meest geschikte afrekenmodel voor het bepalen van jouw doelstelling voed je als het ware het algoritme om hierop te sturen.
Klaar om online te adverteren?
Wij begrijpen dat wanneer je geen ervaring hebt met online adverteren dit alles als hocus pocus kan klinken, neem vooral contact met ons op om de mogelijkheden voor jou te bespreken en eventueel een offerte op maat. Per telefoon (020 210 1770) of mail naar info@onemedia.nl
Wij hebben jarenlange ervaring met het creëren van succesvolle multi-channel benaderingen voor onze klanten. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op om te bespreken welke online advertentie strategieën jou kan helpen je doelen te bereiken.