Online marketing: webshop omzet plust 19% in 2021

omzet webshops

Dat e-commerce winstgevend kan zijn en een uitgekiende online marketing een hoge ROI kent hoef je onze adverteerders niet meer te vertellen. Ook in het afgelopen jaar zagen we jonge ondernemers in no-time ontpoppen tot kersverse ‘webshop miljonairs’. Onze ervaringen met e-commerce worden vanochtend ook ondersteund met de jongste CBS cijfers over e-commerce: in heel 2021 was de omzet uit webshops namelijk 19% hoger dan in 2020.

Voorbeeld snelgroeiende webshop

Een mooi voorbeeld van een webshop die razendsnel is gegroeid is Kozijnshop.nl uit het Overijsselse Rijssen. In 2016 gestart en boekte in 2021 al netto 4,9 miljoen euro omzet. Hoe oud deze ondernemers zijn? Slechts 25 en 26 jaar oud. De manier van adverteren? Simpel, Google en (vaak onderschat) Bing Ads. Geld verdienen online blijkt telkens weer geen rocket science.

Online marketing via Facebook

Bij verkoop middels online marketing wordt door ondernemers vaak als eerste gedacht aan advertenties in Google of op Facebook. Maar steeds vaker dienen enkele social media platforms als rechtstreeks verkoopkanaal. Vooral jongeren kopen via social media en zullen de komende jaren voor de groei zorgen. Kleding, elektronica en beauty producten zijn daar nu het populairst om te kopen.

↳ Meer weten over de mogelijkheden op Facebook? Bekijk dan de pagina Facebook Shops.

De verwachting is dat de betaling ook steeds vaker via social media gaat plaatsvinden. Het grootste kanaal is op dit moment Instagram Shopping, waar bedrijven producten in Stories kunnen plaatsen.

Facebook, Instagram en TikTok

In het shoppen via de social media gaat inmiddels aardig wat geld om, zo stelden ook de onderzoekers van Accenture afgelopen week in hun rapport: in 2021 werd wereldwijd voor ruim $490 miljard aan artikelen aangeschaft via platforms als Facebook, Instagram en TikTok.

Explosieve groei social omzet

Met maar liefst 3,5 miljard consumenten wereldwijd die gebruik maken van de verschillende social media, is het niet moeilijk te veronderstellen dat het dit bedrag de komende drie jaar hard zal doorgroeien. De onderzoekers denken dat het bedrag dat wereldwijd in social media shops word uitgegeven in 2025 maar liefst $1.200 miljard zal bedragen. Verdiep je er dus snel in!