Onze drie social media tips

social media tips

Al vóór de pandemie boden social media platforms bedrijven een waardevolle manier om met klanten in contact te komen en blijven en nieuwe zakelijke kansen te creëren. De pandemie heeft dit nog een extra boost gevonden doordat miljoenen mensen in Nederland en wereldwijd zochten naar manieren om connecties te maken.

De groei in het aantal gebruikers kwam niet alleen doordat velen contact probeerden te onderhouden met vrienden familie, een groot deel gebruikt sociale media ook om met merken in contact te komen en aankoopbeslissingen te nemen. Bijvoorbeeld via va social media (virtual assistant) Dit biedt duidelijke kansen om voor bedrijven om social media te omarmen en toegang te krijgen tot bestaande en nieuwe doelgroepen.

Houd nieuwe platforms in de gaten

Inmiddels zijn we allemaal bekend met de drie-eenheid Facebook, Instagram en Twitter, die allen hun plaats in de social media wereld hebben ingenomen. De drie-eenheid is de laatste tijd echter meer een kwartet geworden door de snelle opkomst van Gen-Z video content platform TikTok.

Het aantal gebruikers op TikTok groeide astronomisch, bedrijven die de groeiende populariteit van TikTok zagen, genoten succes toen ze early adopters van het platform werden.

Evenzo zag Clubhouse zichzelf tot verbazingwekkende populariteit stijgen na de lancering in de vroege stadia van de pandemie. Het alleen-uitnodigende, op audio gebaseerde communicatieplatform werd al snel de smaak van de maand voor sociale media; hoewel het niet het niveau van impact bereikte dat TikTok heeft, bleek het een nieuw concept te zijn dat resoneerde met gebruikers en een nieuwe manier bood voor bedrijven en consumenten om met elkaar om te gaan.

Nieuwe sociale mediaplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond, en hoewel een meerderheid het niet lang volhoudt, is het altijd een goed idee om je oren en ogen open te houden toe te slaan wanneer een van deze beginnende platforms grip begint te krijgen.

Denk na over de content

De content die we consumeren en de manier waarop we deze consumeren, evolueert voortdurend, het is verstandig om als bedrijf te experimenteren met verschillende typen content.

Zoals platforms als Facebook en Instagram al hebben bewezen, is live content steeds populairder. Deze realtime interactie tussen bedrijf en gebruiker voelt authentiek en oprecht, waardoor jij als bedrijf geloofwaardig overkomt.

AR en VR

Naast live streaming bieden ook augmented reality (AR) en virtual reality (VR) manieren om te innoveren en waarde te bieden. Hoewel VR speciale hardware vereist en meer experimenteel is, is AR beschikbaar op bijna alle smartphones en is het al op grotere schaal toegepast via interactieve content zoals dynamische filters. De creativiteit van jouw bedrijf is de enige beperking bij het gebruik van deze nieuwe inhoudsmedia.