De populariteit van gesproken zoekopdrachten neemt al jaren toe en lijkt niet te stoppen. Met name de snelheid en het gemak van spraakgestuurd zoeken vinden gebruikers aantrekkelijk. Of het nu gaat om een routebeschrijving, recept of weetje. Als content marketing bureau houden wij deze ontwikkeling natuurlijk scherp in de gaten.
En nee, het zijn niet alleen jongeren die gebruik maken van deze functionaliteit. Gebruikers van alle leeftijden gebruiken spraakgestuurd zoeken.
Table of Contents
Soorten gesproken zoekopdrachten
Er zijn verschillende typen gesproken zoekopdrachten die gebruikers voltooien:
- Gesproken zoekopdrachten op een apparaat met een scherm (meestal een mobiele telefoon) waar de zoekopdracht met spraak wordt uitgevoerd, maar de resultaten worden visueel weergegeven als een tekst zoekopdracht.
- Gesproken zoekopdrachten gemaakt met een spraakgestuurd smart-apparaat, zoals Google Home of Alexa, waarbij het resultaat door de AI-assistent van het apparaat wordt uitgesproken naar de gebruiker.
- Gesproken zoekopdrachten om een bepaald apparaat aan of uit te zetten, bijvoorbeeld verlichting.
Naarmate gebruikers meer vertrouwd raken met gesproken gesproken zoekopdrachten, gebruiken ze ook vaker spraakgestuurd zoeken op apparaten die traditioneel werken met tekstinvoer, zoals mobiele telefoons en computers. Terwijl gebruikers gesproken zoekopdrachten opnemen in dagelijkse routines, vragen marketeers zich af: hoe optimaliseer ik voor gesproken zoekopdrachten en kan ik deze trend gebruiken om mijn website te laten groeien?
Gesproken zoekopdrachten bieden verschillende mogelijkheden voor optimalisatie en vereisen gerelateerde maar unieke strategieën om hiervan te profiteren.
Hoe te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten?
Voordat we ingaan op de verschillen tussen soorten gesproken zoekopdrachten, zijn er enkele algemene principes die moeten worden gevolgd die de ranglijst en zichtbaarheid over de hele linie een boost zullen geven.
Conversatie- en long tail zoekwoorden
Optimalisatie van spraakgestuurd zoeken gaat over het begrijpen van de intentie van de gebruiker en het afstemmen daarvan op een specifieke zoekopdracht. De manier waarop gebruikers zoeken is echter anders bij het gebruik van gesproken zoekopdrachten. Gebruikers gebruiken bij gesproken zoekopdrachten meer spreektaal en langere zinnen, met name vanwege de hogere spreek- versus schrijfsnelheid.
Ook beginnen gesproken zoekopdrachten vaak met woorden als ‘hoe’, ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’ of ‘waarom’.
Het is belangrijk om onderzoek te doen om de beste longtail zoekwoorden voor jouw pagina te identificeren en deze op te nemen in de titel, koppen en inhoud. De meeste hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek bevatten opties om te filteren op longtail- of vraag zoekwoorden.
Paginasnelheid en web vitaliteit
Zoals altijd zijn paginasnelheid en mobiel vriendelijkheid van cruciaal belang bij het verbeteren van de positie van een pagina, en vooral bij het optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.
Optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten op apparaten met een scherm
Veel gesproken zoekopdrachten worden uitgevoerd op mobiele telefoons, computers of andere (slimme) apparaten voor thuisgebruik met een scherm. Strategieën voor optimalisatie van gesproken zoekopdrachten moeten rekening houden met het type apparaat waar je voor optimaliseert.
Lokale zoek optimalisatie
Een groot percentage van gesproken zoekopdrachten vindt onderweg plaats, vooral wanneer gebruikers aan het rijden zijn en niet willen / mogen typen. Voor vragen als ‘supermarkt bij mij in de buurt’ of ’tankstation bij mij in de buurt’ zoeken gebruikers naar topresultaten die voldoen aan hun criteria: kwaliteit, nabijheid en gemakkelijke toegang tot meer informatie, zoals contactgegevens of openingstijden.
Lokale zoek optimalisatie is essentieel voor bedrijven die potentiële klanten en klanten in hun geografische gebied willen vastleggen en omvat content optimalisatie voor geografische relevantie en behoeft strategieën die zoekmachines informatie geven over de locatie en services van het bedrijf.
Voor dit type bedrijven is optimalisatie van Google Bedrijfsprofiel van cruciaal belang voor spraakgestuurd zoeken, aangezien de meeste lokale zoekopdrachten gebruikers naar de drie meest relevante lokale Google Bedrijfsprofielen leiden.
Gebruikers van gesproken zoekopdrachten zijn op zoek naar snelle antwoorden en zullen waarschijnlijk de Featured Snippets van Google bovenaan de zoekresultaten gebruiken, dit zijn antwoorden op vragen, gegevenstabellen of lijsten die Google van een site haalt en direct bovenaan de lijst presenteert.
De beste manier om te optimaliseren voor featured snippets is door het voor Google gemakkelijk te maken om te identificeren dat de inhoud op je website een vraag probeert te beantwoorden, door de stappen voor een proces aan te bieden, of door gegevens in een tabel te beschrijven.
SEO voor Google gesproken zoekopdrachten
Rangschikking is altijd belangrijk geweest, de kans dat een gebruiker op een zoekresultaat klikt is simpelweg groter wanneer je hoog rankt. Voor gesproken zoekopdrachten is SEO extra belangrijk. Spraakassistenten zoals Google Home en Alexa gebruiken featured snippets om de gebruiker het beste antwoord te geven, en alle andere resultaten worden weggelaten. Dit maakt de eerste plaats door middel van featured snippets nog belangrijker.
Om kans te maken op featured snippets is het van belang om te bepalen wat de exacte zoekopdracht is die gebruikers zoeken en dit te verwerken in titels en koppen, en zorg ervoor dat je de vraag beknopt beantwoord of geef direct na de kop een definitie.