Merken die adverteren bij Q Music was het al opgevallen: Qmusic heeft de wind mee, en dat smaakt naar meer. Zo laat programmadirecteur Dave Minneboo van Qmusic tegenover Radiofreak weten dat hij het wel ziet zitten als DPG Media het radioportfolio verder gaat uitbreiden. Uiteraard zijn alle FM-frequenties op dit moment vergeven, maar volgens de programmaman van Qmusic hoeft het ook niet perse om een FM-frequentie te gaan.
Table of Contents
Extra DAB-zenders voor Qmusic
Minneboo zegt dat wat hem betreft alle opties opstaan en dat Qmusic in 2022 verder zal inzetten op digitalisering met drie gloednieuwe DAB zenders, want afgelopen zomer bemachtigde DPG Media drie nieuwe DAB-frequenties in Nederland. Deze zouden naast twee andere DAB-zenders (Qmusic en Qmusic non-stop) moeten gaan uitzenden.
Talpa Network (Radio 10, 538 en Sky) vs. DPG Media
Dat Qmusic zijn zinnen op verbreding heeft ingezet is niet verwonderlijk: bij Talpa Network kun je zien dat het hebben van meerdere radiostations goed werkt. Zo zijn zowel Sky Radio als Radio 538 in marktaandeel gezakt, maar als radiogroep (inclusief Radio 10 adverteren) is Talpa Network nog steeds gewoon marktleider in Nederland.
Qmusic met afstand marktleider 20-49 doelgroep
Qmusic kan dus terugkijken op een buitengewoon succesvol 2021. Zo kreeg grote concurrent Radio 538 zijn ochtendshow niet goed op de rit (enkele dagen geleden is zelfs het hele ochtendteam inclusief Frank Dane van het tijdstip gehaald) en wist Qmusic met afstand marktleider in de doelgroep 20 tot 49-jarigen te worden, en zelfs marktleider bij alle luisteraars van 10 jaar en ouder.
‘Qmusic groeit al 41 maanden achterelkaar’
Programmadirecteur Dave Minneboo zegt trots tegen Radiofreak dat de zender al 41 maanden achterelkaar aan het groeien is, en dat geen enkel ander radiostation ooit zo’n groot marktaandeel bij 20 tot 49-jarigen had als Qmusic. We hebben deze stelling uiteraard gecheckt, en het klopt.
Goede programmering en duidelijk muziekprofiel
Interessant genoeg geeft de programmadirecteur aan dat goede programmering gecombineerd met een consistent en duidelijk muziekprofiel de belangrijkste ingrediënten voor Qmusic zijn. Je vraagt je bijna af of ze dit bij Radio 538 zijn vergeten.
Radio 538 gaf jarenlang het goede voorbeeld
Radio 538 is veel aan het schuiven, maar het hitstation heeft tot een paar jaar terug ook jarenlang een consistent beleid gevoerd. 538 bood 20 jaar lang een stabiele hit-programmering met een dance-tintje en uiteraard ook 20 jaar lang een consistent geluid in de ochtend met Edwin Evers. Kennelijk is een goede ochtendshow neerzetten en een stabiel muziekformat brengen een sinecure.