Radio reclame: brancheclub RAB wordt Audify

NPO Radio 2 doelgroep

Het RAB (Radio Advies Bureau) heeft een nieuwe naam. Vanaf nu gaat de marketingorganisatie voor radioreclame verder onder de naam Audify. Volgens de organisatie verbreed met steeds meer van radio naar audio en past bij deze herpositionering ook een nieuwe naam.

Lees ook: Waarom adverteren op Radio 10?

Radio en podcast onverminderd populair

Volgens Audify besteden Nederlanders meer dan 40% van de totale mediatijd aan luisteren. Ook groeit het aantal platforms met de focus op (online) luisteren sterk. Toch constateert men dat veel adverteerders, marketingbureaus en mediabureaus deze positie nog niet volledig belonen met reclamebestedingen die recht doen aan dit bereik. Met de nieuwe naanm en positionering wil Audify daar verandering in gaan brengen.

Nieuw luisteronderzoek in 2022

De directrice van Audify, Liede Hentenaar over de herpositionering: “Nadenken over je merkgeluid is een eerste stap naar het benutten van de potentie van audio. Daarbij past de nieuwe naam naadloos bij het nieuwe luisteronderzoek dat in 2022 het levenslicht zal zien.”

Luistercijfers online radiostations

Audify communiceerde ook de meest recente online luistercijfers, waaruit blijkt dat er op elk moment in Nederland gemiddeld 165.951 streams radiostations aanstaan. De meeste Nederlandse radiozenders bieden niet alleen hun standaard livestream aan, maar hebben ook allerlei themakanalen met bijvoorbeeld specifiek dance, rock of kerstmuziek.

Talpa grootste radio-exploitant

Van alle radio-exploitanten is Talpa Network nog steeds de grootste partij in Nederland, het radiobedrijf uit Hilversum is bediend de helft van alle online luisteraars. De publieke omroepen staan op de tweede plaat gevolgd door DPG Media, de eigenaar van Qmusic, op nummer 3. Dit blijkt uit de nieuwste Audify cijfers over de maand oktober.

luistercijfers online radiostations

IAB Europe

IAB Europe voorspelde overigens dat adverteerders in 2021 ruim 40% meer uitgaven aan digitale audio dan vorig jaar, dus het medium zit behoorlijk in de lift. Voor dit jaar verwacht men een groei van bijna 35%, waarmee audio van alle media zelfs de grootste groeier zal zijn.