We horen (sommige) reclame specialisten nog wel eens twijfelen aan het bestaansrecht van reclame op bus. Maar is dat terecht? Wel, een uitgebreid Brits onderzoek heeft de effecten van bus reclame in kaart gebracht, met enkele verrassende conclusies.
Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat buitenreclame het mobiele verkeer naar je website flink kan aanjagen. Want mobiel en OV reclame versterken elkaar, en niet bepaald weinig. Dat is toch wel de belangrijkste conclusie van het marketingorgaan voor de out of home sector in de UK.
Table of Contents
OV reclame vs. smartphones
Het Britse onderzoek richtte zich op de kernvraag of OV reclame nog bestaansrecht heeft nu iedereen in smartphone in zijn hand heeft. Maar wat blijkt? Men moest concluderen dat buitenreclame bijna 20 procent meer mobiele bezoekers oplevert.
De 25 best presterende marketingcampagnes uit het onderzoek zagen de mobiele bezoekersaantallen van hun websites zelfs met meer dan 20 procent toenemen. Het gaat hierbij om een groei in mobiele zoekacties op bijvoorbeeld merknaam, merkslogan en thema van de marketing uiting, maar ook de directe websitebezoeken namen significant toe.
Bus zorgt voor merkactivaties
Ook concludeerden de onderzoekers dat merkreclame op buitenlocaties tot directe merkactivaties leidt. Ook prettig: dit geldt niet alleen voor de kerndoelgroep, want bijna 60 procent van de mensen die naar aanleiding van bus reclame iets met het merk in kwestie op hun mobiele telefoon deden, was nog geen klant of afnemer bij het bewuste merk.
Bus onderzoek
De onderzoekers brachten met hun OV bereiksmeting het gedrag van consumenten tussen de 16 en 44 jaar in kaart, waarbij moderne (geo) locatietechnieken zijn ingezet. Het bus onderzoek omvatte 60.000 websites en de onderzoekers hebben hierbij 16.000 merkacties gesignaleerd. Deze acties waren in totaliteit goed voor 150 uur aan merktijd.