Wat is een recruitment marketing funnel?

recruitment marketing funnel

Een recruitment marketing funnel is een funnel / proces die bedrijven helpt potentiële kandidaten aan te trekken, te beoordelen en uiteindelijk zelfs aan te nemen als werknemer.

Recruitment marketing funnel

Het proces bestaat uit meerdere stappen, waaronder Awareness (bewustwording van het bedrijf en de vacatures), Interest (geïnteresseerd raken in het bedrijf en de vacatures), Consideration (verder overwegen of men wil solliciteren), Application (uitnodiging om te solliciteren), Assessment (beoordeling van de kandidaat) en Hiring (aannemen als werknemer).

Het doel van de recruitment marketing funnel is om de juiste kandidaten aan te trekken en een efficiënt en positief sollicitatieproces te bieden, wat bijdraagt aan een sterk employer brand en een betere kandidaat-ervaring.

De recruitment funnel in 6 stappen:

Stap 1: Awareness

In deze fase is het doel om potentiële kandidaten bewust te maken van het bedrijf en de beschikbare vacatures. Dit kan door middel van online campagnes, social media, job boards, nieuwsbrieven, print media, TV- en radio commercials, podcast advertenties etcetera.

Stap 2: Interest

Na bewustwording is het tijd om de kandidaten te ‘verleiden' om het bedrijf beter te leren kennen en de vacatures te bekijken. Dit kan door middel van gedetailleerde vacaturebeschrijvingen, company branding, een werken bij video en het aanbieden van informatie op andere wijzen over het bedrijf en de mogelijkheden wat betreft groei en ontwikkeling.

Stap 3: Consideration

Als de kandidaten geïnteresseerd zijn, is het tijd om hen over te halen om daadwerkelijk solliciteren bij het bedrijf. Dit kan door middel van gepersonaliseerde communicatie, interactieve content en het bieden van inzicht in het werk en de bedrijfscultuur. Ook is het slim om bij deze stap extra voordelen te benoemen. Centraal Beheer Achmea benoemt bijvoorbeeld keer op keer de 34-urige werkweek in hun podcast campagne zodat je ‘lekker veel tijd voor jezelf hebt'. Voor velen een grote USP. Zorg dat je bedrijf ook een duidelijk USP heeft.

Stap 4: Application

Na stap 3 is het tijd om de kandidaten uit te nodigen de stap te zetten om te solliciteren. Zorg dat je een eenvoudig en efficiënt sollicitatieproces aanbiedt, waarin kandidaten snel en gemakkelijk kunnen solliciteren en het liefst ook de status van hun sollicitatie kunnen volgen.

Stap 5: Assessment

Wanneer de kandidaten hebben gesolliciteerd, is het tijd voor het bedrijf om hen te beoordelen en te bepalen of ze geschikt zijn voor de functie. Dit kan door middel van telefonische screenings, online tests en interviews. Afhankelijk van het type functie.

Stap 6: Hiring

Als een kandidaat geschikt is bevonden, moet het bedrijf hen aannemen en hen integreren in het team. Hierbij moet het bedrijf ervoor zorgen dat de nieuwe werknemer zich thuis voelt en dat ze snel productief zijn. Om het inwerk / onboarding proces soepel te laten verlopen maken veel – met name grote bedrijven – tegenwoordig gebruik van een onboarding app / programma. Op deze manier kan je er als werkgever voor zorgen dat iedere nieuwe medewerker dezelfde informatie tot zich krijgt en zich hopelijk direct thuis voelt binnen het bedrijf.

Efficiënter rekruteringsproces

Het recruitment marketing proces is zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt ontzettend belangrijk omdat het bedrijven helpt om de juiste kandidaten aan te trekken en te beoordelen. Dit resulteert in een efficiënter rekruteringsproces en een betere kandidaat-ervaring. Voldoende aandacht besteden aan de recruitment marketing funnel biedt bedrijven daarnaast ook de kans om een sterk employer brand op te bouwen, wat bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van het bedrijf als werkgever in de ogen van potentiële werknemers. Wat het vinden van nieuwe medewerkers vervolgens gemakkelijker maakt.