Recruitment met behulp van marketing en data

recruitment data en marketing

Dat er geen ‘terug naar normaal’ bestaat in recruitment marketing moge duidelijk zijn. Het wervingslandschap zal nooit meer hetzelfde zijn als voor de pandemie. Talent acquisitie kan en gaat inmiddels een stuk efficiënter. Dit is een van de trends die het komende jaar zal doorzetten, maar ook nieuwe trends worden besproken.

Kandidaat gedreven markt

De grootste en meest significante verandering die we hebben gezien in de wereld van recruitment is dat de kandidaat in charge is. Voor het eerst in lange tijd zijn er meer banen beschikbaar dan kandidaten, en daarom hebben de sollicitanten meer macht dan ooit tevoren.

Kandidaten hebben meer opties dan ze in lange tijd hebben gehad en profiteren hiervan door een hoger salaris, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en andere voordelen.

Dit betekent dat recruiters en HR medewerkers harder zullen moeten werken om op te vallen en talent aan te trekken. Tactieken die eerder nog wel werkten, zijn niet langer voldoende om de juiste kandidaten aan te trekken.

Kandidaten zijn kieskeurig

De dagen van werkzoekenden die op alles en nog wat solliciteren, of ze nu aan de criteria voldoen of niet, zijn voorbij. Kandidaten kunnen het zich veroorloven om kieskeuriger te zijn bij het zoeken naar werk. Dit betekent dat ze eerder wachten op een baan die ze echt willen, een cultuur die past bij hun arbeidsethos en een bedrijf dat hen echt enthousiast maakt.

Dit brengt zowel uitdagingen als kansen voor werkgevers. Werkgevers moeten hun beste beentje voorzetten op het gebied van employer branding en kandidaat ervaring.

Gemak en efficiëntie

‘Gemak dient de mens’, kandidaten zullen eerder solliciteren als ze hun cv met één druk op de knop kunnen indienen.

Naast gemak zal ook de efficiëntie slag verder omarmd (moeten) worden. Werving op afstand blijft, sollicitaties op afstands ook, zeker tijdens de eerste rondes zullen werkgever en kandidaat elkaar niet persoonlijk ontmoeten.

Focus op retentie

Op een gegeven moment drong het besef door dat thuiswerken zou blijven, het aspect collega’s viel weg waardoor de focus kwam te liggen op de inhoud van het werk. Voor veel mensen leidde dit tot het besef dat collega’s het werk leuk maakten.

De stap naar een nieuwe baan was snel gezet, zeker in de huidige door kandidaten gestuurde markt zijn er meer opties voor hen beschikbaar dan ooit tevoren. Komend jaar zal er naar verwachting meer focus op retentie komen te liggen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het belonen van loyaliteit.

Data wordt een integraal onderdeel van recruitment

Waar traditionele marketing sterk afhankelijk is van data en experimenten, blijft recruitment marketing nog een beetje achter. Komend jaar zullen recruitment marketeers de slag moeten maken naar datagedreven marketing, om succesvol te blijven zullen zij moeten experimenteren en accepteren dat hierbij fouten gemaakt worden.