RTL gaat samenwerken met Dag & Nacht (podcasts)

Ad Alliance Dag en Nacht Media podcast

RTL Nederland en Dag & Nacht Media willen samen podcast adverteren naar een hoger niveau brengen. AD Alliance, het verkoopkantoor van RTL, gaat hiervoor exclusief samenwerken met Dag & Nacht Media. De partijen hebben een contract gesloten voor een periode van twee jaar, waarbij RTL het aanspreekpunt is voor pre-roll adverteren in de aangeboden podcasts van Dag & Nacht.

Ingesproken podcast advertenties

RTL heeft hiermee podcast toegevoegd aan het crossmediale aanbod van Ad Alliance. Populair bij Dag & Nacht is onder meer de voorgelezen podcast advertentie, waarbij de presentator van de podcast zelf de podcast reclame inspreekt en dus niet eerst een radiocommercial hoeft te worden geproduceerd. Hierdoor zijn podcast advertenties razendsnel inzetbaar en relatief voordelig.

8 miljoen podcasts voor RTL

RTL voegt op haar beurt ook content toe aan het Dag & Nacht netwerk. De podcast van Bright is een eerste voorbeeld hiervan. Ad Alliance vindt podcast een prachtig medium voor het vertellen van verhalen. Het saleshuis zegt adverteerders te willen helpen met het overbrengen van hun verhaal op een echte en entertainende wijze. Uiteraard is RTL daarom blij met de toevoeging van 8 miljoen podcasts aan haar bereik.

Dag en Nacht Media

Ook Dag en Nacht Media is blij met de samenwerking. Zo vindt het podcast bedrijf logisch dat men als grootste podcast netwerk is gaan samenwerken met het grootste verkoopnetwerk van Nederland. Al eerder werkten de bedrijven samen aan campagnes voor A-merken als Samsung, Amazon en het Ministerie van Defensie.

Populariteit podcasts

Onderzoek van De Markteffect Podcastmeter toonde enkele maanden terug aan dat 47% van alle Nederlanders wel eens een podcast heeft opgezet. Dit was in 2019 slechts een kwart van de bevolking. Nu luistert meer dan 25 procent van de podcast luisteraars zelfs wekelijks naar podcasts. Door deze ontwikkeling komt podcast adverteren steeds vaker op de radar van (grote) merken, zeker omdat consumenten liever advertenties horen dan dat zij voor podcasts willen betalen.

Doelgroep podcasts

In Nederland is Spotify het grootste podcast platform met een bibliotheek van meer dan 700.000 podcasts. De grootste doelgroep van podcasts zijn jong volwassenen die hoog zijn opgeleid of nog studeren; de millennials kort gezegd. Maar dankzij het grote podcast is er voor veel merken interessant en toegevoegd bereik te halen.

Top 5 podcasts in Nederland

Op het moment van schrijven zijn dit de 5 populairste podcasts in Nederland: