SEO en SEA: wat is het verschil?

SEO en SEA

Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO), ook wel zoekmachine optimalisatie is de praktijk van het optimaliseren van de pagina’s op je website, zodat ze hoog scoren (‘ranken’) in zoekmachines en verkeer naar je website leiden.

Wat is SEA?

Search Engine Marketing (SEM), ook wel zoekmachine marketing / zoekmachine adverteren omvat alle betaalde opties om meer zichtbaarheid te genereren binnen een bepaalde zoekmachine. Waarbij de populairste vorm van SEM op het moment Search Engine Advertising (SEA) / Google Ads is, maar ook met Google Shopping timmert Google flink aan de weg.

In de meeste gevallen levert een combinatie van het inzetten van SEO en SEM / SEA het meest op voor een bedrijf.

Voordelen SEO

Het steken van tijd en energie in zoekmachine optimalisatie levert op lange termijn – mits goed uitgevoerd – vaak een betere Return On Investment (ROI) dan de diverse vormen van zoekmachine adverteren. Toch besteed het merendeel van de bedrijven het grootste deel van het digitale marketing budget tegenwoordig nog steeds aan betaalde vormen, met name omdat je hier direct resultaat ziet.

Enkele voordelen van SEO:

  • Kosteneffectief: organisch verkeer kost in feite niets, behale de tijd (en het geld) die het kostte om bepaalde pagina’s hoog te laten ranken.
  • Hoge kwaliteit verkeer: organisch verkeer is vaak van hoge kwaliteit. Zoekers beginnen met een duidelijke intentie wanneer ze een zoekwoord of zoekwoord combinatie typen. Als jouw resultaat overeenkomt met hun intentie, is de kans groot dat ze op jouw resultaat klikken om je website te bezoeken en vervolgens converteren.
  • SEO is duurzaam: zodra een pagina hoog scoort binnen een zoekmachine, is het voor de meeste zoekwoorden relatief eenvoudig om deze positie te behouden.
  • Organische zoekresultaten geven je bedrijf geloofwaardigheid, de ‘leek’, in dit geval degene die zoekt gaat bewust danwel onbewust vanuit dat de eerste getoonde resultaten de beste zijn. Zelden scrollt iemand verder naar pagina 2 van Google. Ook is het vertrouwen in organische resultaten groter dan in betaalde advertenties.

Dat gezegd hebbende, het is niet altijd mogelijk om belangrijke pagina’s op de eerste pagina van zoekmachines te krijgen, simpelweg omdat de concurrentie te groot is. Dit geldt vaker voor generieke zoekwoorden en niet-merkgerelateerde zoekwoorden*.

*Merk-gerelateerde zoekwoorden bevatten de naam van jouw bedrijf of een product dat je verkoopt. ‘Apple’ of ‘iPhone 14 Pro Max’ zijn bijvoorbeeld merk-gerelateerde zoekwoorden. Niet-merkgerelateerde zoekwoorden hebben betrekking op jouw producten en/of services, maar bevatten niet de naam van jouw bedrijf ‘smartphone’ is bijvoorbeeld een zoekwoord zonder merknaam.

Voordelen SEM / SEA

Als het niet lukt om bepaalde pagina’s hoog te ranken in een zoekmachine dan kan zoekmachine marketing een goede aanvulling zijn. Maar ook als je wel goed rankt met pagina’s kan het waardevol zijn om gebruik te maken van zoekmachine advertenties.

Als je van een specifieke zoekwoord weet dat deze goed converteert (en geld oplevert) dan wil je zoveel mogelijk mensen die op dit zoekwoord zoeken bereiken. De kans dat iemand uiteindelijk op je website land is groter wanneer je 2 plekken binnen de zoekmachine bezet ten opzichte van 1. Anders zou er in jou plaatst een concurrent staan..

Terug naar zoekmachine marketing… bij zoekmachine marketing betalen adverteerders een bepaalde vergoeding voor elke keer dat er op een advertentie wordt geklikt.

De exacte vergoeding wordt bepaald aan de hand van een advertentieveiling model, er zijn een X aantal factoren die van invloed zijn, hieronder de twee belangrijkste:

1. Je bod (hoeveel ben jij bereid maximaal te betalen voor 1 klik?). Alleen jij kan bepalen wat voor jou een goed bod is. Hierbij is het vooral zaak om rekening te houden met de opbrengst van een conversie en het (verwachte) conversie percentage. Als jij een product verkoopt voor €10 en het verwachte conversiepercentage is 5% dan is het verstandig om < 5% van de opbrengst te bieden.
2. Kwaliteitsscore: uiteindelijk heeft iedere zoekmachine als doel om zo relevant mogelijk te zijn, op deze manier zijn zij ervan verzekerd dat jij Google, Bing of welke zoekmachine dan ook blijft gebruiken en zij blijven verdienen. Het is dan ook in het belang van zoekmachines om kwalitatieve advertenties te tonen welke op kwalitatieve pagina’s landen.

Hoe hoger je bod en hoe beter je kwaliteitsscore, hoe groter de kans dat je advertentie wordt vertoond en hoe groter de kans dat je een van de eerste posities bezet.