De mogelijkheden voor buitenreclame zijn met de komst van allerlei nieuwe technologische ontwikkelingen flink uitgebreid. In plaats van enkel grote billboards kunnen adverteerders nu ook kleinere advertenties op drukke openbare plaatsen zoals luchthavens, wachtruimtes, openbaar vervoer en speeltuinen laten plaatsen. Zelfs blinde muren, trams en steigerdoeken blijken een goed alternatief voor traditionele billboard advertenties.
Table of Contents
Slimme advertenties
In de toekomst zullen advertenties niet alleen informatie over een bepaald bedrijf, product of dienst tonen, maar ook het gebruikersprofiel voorspellen van degenen die ermee in aanraking zijn gekomen. Dit is mogelijk door het gebruik van sensoren, gezichtsherkenningssoftware en andere slimme AI-functies.
De slimme advertentie zal helpen om buitenreclameborden in contact te brengen met de doelgroep. Als gevolg hiervan zullen augmented reality (AR) en virtual reality (VR) campagnes voor buitenreclame aantrekkelijker maken.
Mobiele integratie
Bij buitenreclame draait alles om het verbeteren van de gebruikerservaring. Om de interactie met de klant te vergroten, hebben bepaalde merken online advertenties en buitenreclame geïntegreerd. Het gebruik van technologie helpt potentiële klanten om met advertenties om te gaan en waardevolle gegevens in realtime met het merk te delen. De feedback van de klant zorgt voor een meer op maat gemaakte gebruikerservaring. Voorbeelden van dergelijke interacties zijn directe verbindingen met de mobiele telefoon van de klant wanneer deze in het bereik van reclameborden komen. Het gebruik van een beacon* wordt ook gemeengoed omdat met beacons advertenties letterlijk in de telefoon van de klant kunnen springen.
*Een beacon is een klein bluetooth apparaatje dat draadloos kan communiceren met je smartphone.
Multi-channel integratie
De komende jaren zal buitenreclame ook integreren met sociale media en televisie. De integratie zal waarschijnlijk zorgen voor een groei over platformen heen. De integratie via meerdere kanalen is essentieel om ervoor te zorgen dat de boodschap die via alle media wordt geleverd, coherent is en consistent is en daarmee het grootst mogelijke effect weet te behalen. Het betekent dat de TV advertenties van het merk in lijn zullen zijn met hun Digital Out of Home (DOOH) inspanningen. Niet alleen TV advertenties maar advertenties op ieder kanaal.
Niet meer schieten met hagel
De tijd van schieten met hagel is voorbij. In het verleden waren OOH advertenties gericht op een breder publiek om toegang te krijgen tot specifieke demografische gegevens. n de toekomst zal buitenreclame in staat zijn om doelgroepen te bereiken die merken willen bereiken en wanneer ze die willen bereiken.
Dit is allemaal mogelijk dankzij verbeterde tools, grote hoeveelheden gegevens zullen door merken worden geanalyseerd en benut zonder het advertentiebudget en de tijd te verspillen.
Last but not least is het tijd voor merken om te realiseren dat de enige manier om op lange termijn succesvol te zijn authentieke en eerlijke boodschappen zijn. Als adverteerder kom je niet meer weg met twijfelachtige claims en loze beloften. Ook is het essentieel om advertenties in het straatbeeld synchroon te laten lopen met advertenties op alle andere kanalen. En bij dit alles moet er rekening gehouden worden met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).