Tramreclame

tramreclame
one media olivier

Een passend voorstel voor tramreclame? Neem contact met ons op!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Tramreclame is van alle tijden. In de zomer van 1864 reed de eerste tram in Nederland: een paardentram. Ook toen al werd er naast de inkomsten van het vervoer van de passagiers geld verdient aan reclame uitingen op de tram. Destijds waren trams een stuk schaarser en trok een langsrijdende tram veel bekijks. Adverteerders stonden dan ook in de rij om op trams te adverteren.

Wat is tramreclame?

Adverteren op trams verwijst naar het plaatsen van posters, reclameborden of digitale advertenties op de buitenkant van trams, in tramwagons of rond tramstations. Als je kiest voor tramreclame dan maken we een onderscheid tussen op de buitenkant van de tram en aan de binnenkant van de tram.

Populaire vorm van buitenreclame

Tramreclame is een populaire vorm van buitenreclame. Vaak in combinatie met reclame op een bus, veerpont of abri. Met tramreclame kun je als adverteerder een groot bereik genereren op een originele manier. HTM, de openbaar vervoer aanbieder van Den Haag vervoerde in oktober 2019 bijna acht miljoen mensen. Dit was een stijging van ruim 5% in vergelijking met het jaar ervoor.

Naarmate deze vorm van openbaar vervoer steeds populairder wordt, is tramreclame een kosteneffectieve vorm van marketing geworden die je boodschappen elke dag aan steeds meer mensen kan overbrengen.

Wat zijn de voordelen van adverteren op trams?

Reizen met de tram wordt gezien als een moderne, efficiënte en milieuvriendelijke optie van openbaar vervoer wanneer je het vergelijkt met meer traditionele methoden zoals bus, touringcar en trein. Dit trekt een milieubewust publiek aan met voldoende besteedbaar inkomen om met het openbaar vervoer te reizen.

Tramreclame ook geschikt voor kleinere bedrijven

Tramreclame is niet alleen weggelegd voor bekende namen en internationale merken, maar ook voor kleine en middelgrote ondernemingen en bedrijven met een geografische beperking. Het is een massacommunicatiemiddel waarmee je heel gericht kunt targeten omdat je van te voren precies weet welke tramlijn langs welke locaties rijdt. Een perfecte manier om je doelgroep te bereiken als je bijvoorbeeld een fysieke winkel, evenement, Holland Casino of horeca zaak hebt.

Adverteren in en op trams en rond tramstations is nog steeds een erg onderbenut marketingkanaal en is daarom momenteel kosteneffectief in vergelijking met andere reguliere marketingmethoden. Dit geeft jou de mogelijkheid om tegen lage kosten te adverteren, zenden en targeten.

Groei aantal tram passagiers

Het gebruik van trams is de afgelopen jaren – met uitzondering van de coronacrisis – alleen maar toegenomen. Deze vorm van openbaar vervoer is populairder dan ooit.

Tarieven en kosten

Net als andere marketingkanalen die worden beheerd door individuele reclame bedrijven, variëren de kosten die verband houden met tram advertenties, afhankelijk van een reeks factoren. Deze omvatten:

  • Het bedrijf dat de plaatsingen beheert (bijv. JCDecaux)
  • Het aantal plaatsingen
  • De tijdsperiode waarvoor de plaatsingen aanwezig zullen zijn
  • De grootte van plaatsingen
  • De route of locatie waarop de advertenties worden weergegeven

Grotere advertenties kosten meer dan kleinere, en als u een pakket met meerdere plaatsingen afsluit, krijgt u meer waar voor uw geld dan een eenmalige plaatsing.

Drukke routes en locaties zijn duurder dan stille landelijke routes; maar er moet rekening mee worden gehouden dat deze routes in korte tijd meer bereik genereren.

Digitaal adverteren op trams

Digitaal adverteren in trams is steeds populairder, maar is nu duurder dan traditionele poster opties. Dit heeft echter wel voordelen, zoals snel uploaden en het wijzigen van advertenties, dus mag niet worden genegeerd alleen vanwege de kosten.

Oorsprong trams

Deze eerste tramlijn liep van Den Haag naar Scheveningen. Inmiddels rijden er trams door Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Hieronder valt ook de RandstadRail van HTM en RET, deze verbindingen verbinden de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer.

Tram bestickeren

Een van de meest opvallende elementen in het straatbeeld zijn de openbaar vervoer voertuigen. Zij zijn zo opvallend omdat ze bewegen, alles wat beweegt heeft een hogere attentiewaarde ten opzichte van alles wat niet beweegt.

Een extra voordeel voor adverteerders die ervoor kiezen om een tram te laten bestickeren met een advertentieboodschap.

Vraag vandaag nog gratis een offerte aan!

Wij begrijpen dat je graag wil weten hoeveel de tramreclame campagne die jij in gedachte hebt kost. Omdat er zoveel factoren van invloed zijn op de kosten van tramreclame is het lastig een indicatie af te geven. Laat dit je echter niet afschrikken, voor ieder budget zijn er mogelijkheden.