Table of Contents
Wat is Social Media (betekenis)?
Social media is een verzamelterm voor alle online platformen met een sociaal karakter (vandaar sociale media). Deze platformen kenmerken zich door een minimale (of geen) tussenkomst van professionele redacties. De inhoud op social media is vaak user generated content, waarbij gebruikers interactie en dialoog via sociale media aangaan. Een algoritme neemt op social networks tevens de rol van een redacteur over.
Nederlanders zitten volgens de NOS gemiddeld 1,5 uur per dag op sociale media.
Top 10 Social Media lijst 2023
Anno 2021 zijn er vele social media sites te vinden, zo is er voor iedere interesse wel een social media platform dat daarbij past. Zo zijn er platform voor liefhebbers van Maltezer hondjes tot aan Facebook groepen voor specifieke vakantiebestemmingen. De grote social media platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram ken je, maar er zijn ook veel minder bekende platforms en snel groeiende apps zoals TikTok en Clubhouse die interessant voor je kunnen zijn.
- WhatsApp: 11,2 miljoen gebruikers
- Facebook: 10,3 miljoen gebruikers
- YouTube: 8,9 miljoen gebruikers
- Instagram: 5,2 miljoen gebruikers
- TikTok: 5,0 miljoen gebruikers
- LinkedIn: 4,5 miljoen gebruikers
- Pinterest: 3,2 miljoen gebruikers
- Twitter: 2,5 miljoen gebruikers
- Snapchat: 2,1 miljoen gebruikers
- Tumbler: 0,1 miljoen gebruikers
Soorten social media platforms
Zoals je leest zijn er vele verschillende soorten social media platforms. Maar er zijn ook bekende platforms in de wereld die je niet in de Nederlandse social media lijst terugvindt. Toch hebben deze minder bekende platformen, zoals Tango, soms enorme aantallen gebruikers wereldwijd. Daarom hebben wij met de specialisten van ons social media bureau een lijst samengesteld met de bekendste platformen ter wereld en de minder bekende platformen die misschien wel interessant kunnen zijn voor bereik in specifieke niches.
TikTok & Instagram groeien in 2024
De populariteit van social media is wel iets afgenomen in 2023. In 2024 zullen vooral Instagram en Tiktok hun aantal actieve gebruikers stijgen. Zoals altijd zijn deze relatief nieuwe platformen vooral bij Nederlandse jongeren populair, al beginnen ook de oudere generaties deze platforms steeds vaker te bezoeken. En zoals het vaker gaat met socialmedia netwerken: wanneer ouders actief worden op Instagram of TikTok, zullen de kinderen weer naar het volgende platform gaan.
Social Media geschiedenis
De social media geschiedenis gaat ver terug. Zo kunnen we het eerste ‘bulletin board system’ (BBS) zien als het eerste social media medium.De computers van die tijd konden nog geen foto’s verzenden, dus alles was nog gebaseerd op tekst. Hierin kwam verandering met de komst van ICQ in 1996 en blog platforms in 1997. Een van de eerste sociale netwerken was Six Degrees in 1997 gevolgd door MySpace in 2003, welke na 3 maanden al 3 miljoen gebruikers had. In Nederland was Hyves het eerste grote netwerk, totdat rond 2011 Facebook de moderne tijd inluidde als grootste platform.
Sociale media vanaf 2015
Snapchat, Vine & Periscope
Vanaf 2015 zagen we de platforms van Snapchat, Vine en Periscoop flink stijging qua bekendheid in ons land. Deze drie apps stonden in de belangstelling van een jongere doelgroep. Via de Snapchat app kin je makkelijk foto’s naar je vrienden sturen. De bekendste functie waarmee foto’s binnen 10 seconden weer verdwenen werd vervolgens (soort van) gekopieerd door Instagram, waardoor de populariteit van Snapchat rap minder werd.
Bekende merken ontdekken Snapchat
Zowel Instagram en Snapchat zijn (anders dan Twitter en Facebook) een social media platform dat je alleen op je smartphone kunt gebruiken. Dit is een bewuste keuze geweest voor het UX design en gebruikersgemak. Ook TikTok heeft voor deze succesvolle route gekozen. Bekende merken op Snapchat zijn (of waren) Coca Cola, MTV, Axe, H&M en Boohoo.
Vine: voorloper in korte social video’s
Een andere populaire app rond 2015 was Vine. Hiermee kon je video’s maken van 6 seconden. Ook bedrijven zoals H&M en Zara waren al snel op het platform te vinden met korte grappige video’s. In deze periode kwam ook Periscope op, waarmee je binnen één klik een live video kon delen met de rest van de wereld. Feitelijk maakte Periscope een live uitzending via social media mogelijk. Uiteindelijk is Periscope door Twitter in 2015 overgenomen.
Geschreven door social marketeer Agnes Kiela en geupdate in september 2023. Ons marketingbureau is gespecialiseerd in viral content, social selling, chatbots en media inkoop. Onze freelance marketeers delen dagelijks insights over communicatie via onze kennisbank, ons B2B blog en in tweets. Heb je een vraag of wil je jouw bedrijf social proof maken? Contact ons via Twitter op @onemedianl of mail via agnes@onemedia.nl.
Veelgestelde vragen
+ Leveren jullie ook Google Adwords advertising?
— Wij zijn een full service social media bureau inclusief SEA.
+ Kan ik bij jullie terecht voor webcare?
— Ja, wij leveren webcare inclusief social media monitoring.
+ Leveren jullie ook contentmarketing services?
— Zeker, sterker, dit type branding is onze core business.
+ Wat is beter? Facebook, Instagram of Pinterest?
— Dit is per merk verschillend, wij onderzoeken dit graag voor je.
+ Wat kost jullie online marketing service?
— Dit varieert ook, maar er zijn al services vanaf €250 per maand.
+ Doen jullie ook aan performance marketing?
— Ook op dit gebied hebben wij al jarenlang ervaring, contact ons gerust.
Social media
Over influencers op platformen
Op het kruispunt van sociale media vinden we een wereld van mogelijkheden. Enzo Knol, één van de bekendste YouTube influencers, benadrukt het belang van een positieve interactie, zeker nu cyberpesten op platformen zoals Tumblr en Insta toeneemt. Met tools als TweetDeck en Coosto beheren we onze threads en volgers efficiënter. Terwijl social commerce via apps groeit, worden advertenties en guerrilla marketing tactieken steeds verfijnder dankzij algoritmes. Instagrammers en andere influencers gebruiken deze communicatiemiddelen om hun content, zoals blogs, te verspreiden. In de metaverse ontstaat een nieuw tijdperk van social media marketing. En vergeet WhatsApp niet, de kracht van directe interactie!
Bronnen
- https://www.medewerkers.universiteitleiden.nl/communicatie-en-marketing/richtlijnen-en-ondersteuning/social-media/social-media
- https://www.uu.nl/organisatie/huisstijl/richtlijnen/social-media
- https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/support/communicatiegids/social-media