Facebook is bang dat het veel minder advertentie-inkomsten gaat genereren, omdat Apple voornemens is om de privacy van gebruikers beter gaat beschermen in het nieuwe besturingssysteem iOS 14. Apple wil op die manier voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Gebruikers daarvoor moeten expliciet toestemming gaan geven.
De sociale media gigant gebruikt deze unieke apparaat identificatie (IDFA) techniek om reclames te personaliseren. Veel mensen zullen hiertegen nee gaan zeggen. Deze grote verandering binnen iOS14 doet Facebook op een heel gebied pijn: het advertentiesysteem Audience Network.
Table of Contents
Hoe werkt Facebooks Audience Network?
Als externe app-ontwikkelaars geld willen verdienen met advertenties, dan hebben ze vaak niet de systemen of het verkoopteam om zelf marketingplekken te kunnen verkopen. In veel gevallen wordt Facebook dan ingeschakeld. Audience Network vult deze advertentieruimte voor ontwikkelaars in ruil voor een verlaging van hun inkomsten, en het systeem gebruikt de gegevensverzameling van Facebook om ervoor te zorgen dat de advertenties vervolgens op de juiste manier worden getarget.
Zonder de IDFA-informatie zegt Facebook dat het richten van advertenties binnen apps veel moeilijker zal zijn. Facebook is nu bang dat de inkomsten bij de tak door de aanpassingen tot de helft lager kunnen uitvallen, significant dus. Het is nu nog niet bekend hoeveel van de totale advertentie-inkomsten van dit onderdeel komt. De blauwe reus wordt door de aanpassing wellicht gedwongen om zelfs geheel te stoppen met de ontwikkeling van Audience Network voor besturingssysteem iOS 14.
Facebook: kleine bedrijven worden geraakt
Facebook zegt in haar persbericht dat ontwikkelaars en uitgevers door de wijzigingen worden geraakt in een toch al moeilijke tijd, waarmee het eigenlijk een beetje zegt dat Apple kleine bedrijven tijdens een economische crisis pijn gaat doen. Het is overigens vergelijkbare kritiek die Facebook eerder deze maand Apple voor de voeten wierp voor de vergoedingen die het in rekening brengt in de Apple App Store.
Apple heeft zich de laatste jaren gepositioneerd als kampioen van gebruikersprivacy, een gebied waar Facebook natuurlijk qua imago nog wel wat te winnen heeft. Facebook zegt dat het vecht voor de eigenaren van kleine bedrijfjes tijdens een wereldwijde pandemie, iets dat Apple, met zijn prijze iPhones, niet zou begrijpen.