De beslissing van Apple om vanaf iOS 14.5 gebruikers zelf te laten bepalen welke websites hen mogen volgen om data te verzamelen, heeft de grootste social media platforms samen 9,85 miljard dollar gekost. Dit heeft de Financial Times becijferd op basis van onderzoek naar de impact ervan.
Table of Contents
Waarom verzamelen bedrijven gebruikersdata?
Aan gebruikers wordt nu door Apple expliciet gevraagd of een website of app hen mag volgen, maar veel mensen geven hier geen toestemming voor. Bedrijven gebruiken deze data om profielen samen te stellen van hun bezoekers om zo een beeld te schetsen van zijn of haar interesse. Vervolgens worden deze profielen gebruikt om gerichte advertenties te serveren.
Facebook loopt 7 miljard dollar mis
Volgens het Financial Times onderzoek heeft Facebook van alle social media platforms het meeste geld verloren. Dit komt door de omvang van Facebook, dat in september bijna 2 miljard dagelijkse gebruikers had. Facebook zou door het nieuwe beleid rond 7 miljard euro aan winst zijn misgelopen.
Pijnlijke social strategie Snapchat
De tweede grote verliezer is Snapchat. Dit is zeker niet het grootste platform, maar de social media strategie van Snapchat is extra vatbaar gebleken voor Apple’s beslissing omdat Snapchat geen webapp heeft en dus zijn reclame alleen via mobiele telefoons kan verkopen.
Beperkte schade voor Twitter
Twitter lijkt vooralsnog minder hard geraakt, omdat het platform niet volledig afhankelijk is van tracking software om passende advertenties te vertonen. Ook bij Google lijkt de schade beperkt, en dit komt omdat Google uiteraard veel gebruikersprofielen kan samenstellen dankzij haar eigen ingelogde Google gebruikers.
STER al gestart met cookieloos online adverteren
Na de invoering van de nieuwe AVG-wet in 2019, kondigde Google aan dat third party cookies vanaf 2023 zullen verdwijnen in de Google Chrome browsers. Eerder maakte – naast Apple en Google – ook Firefox bekend dat zij geen third party cookies meer ondersteunen. De reclame exploitant van de publieke omroepen (STER) is in 2020 al gestart met cookieloos online adverteren.