Social media: TikTok haalt Snapchat (bijna) in

tiktok sociale media

Het zat er al een beetje aan te komen, maar we kunnen het nu concluderen: Snapchat lijkt in Nederland wel zo'n beetje over het hoogtepunt heen te zijn. Ondertussen zit TikTok, het nieuwe sociale videoplatform, Snapchat zwaar op de hielen. Dat alles blijkt uit het nieuwste Dutch Apps Market Rapport over Q2 2020.

Verschuiving onder social media platforms

Na Instagram is Snapchat onder Nederlandse jongeren van 16 tot 19 jaar nog wel steeds de meest geïnstalleerde social media app, al lijkt die tijd niet meer zo lang te duren. Gemeten onder alle aanwezige social media platforms in Nederland stond Snapchat in Q2 van dit jaar op 58 procent van alle smartphones van jongeren en Instagram op 80 procent van alle smartphones.

Kwart gebruikers weg van Snapchat

Ondertussen is TikTok al goed voor wat men noemt een ‘installed base' van 55 procent onder de jongste leeftijdsgroep. Het hoogtepunt voor Snapchat was het vierde kwartaal in 2017, toen stond Snapchat op 84 procent van alle smartphones van jongeren tussen de 16 en 19 jaar. Een kwart heeft inmiddels dus alweer afscheid genomen van ‘even snappen'.

TikTok is ondertussen flink met een opmars bezig en staat in de leeftijdscategorie 16-19 jaar al op dik 55 procent van alle smartphones geïnstalleerd, waarmee de installed base afgelopen jaar zelfs is verviervoudigd. Ondertussen maakt het Chinese bedrijf snel vele tools beschikbaar om te kunnen adverteren via de vele ‘jonge creatieven' die er aanwezig zijn, de content creators.

Wat is TikTok?

TikTok is in feite een app die sociale media en muziekvideo combineert. De app is zoals beschreven erg populair bij tieners. Maar ook volwassenen vinden steeds meer hun weg naar de TikTok app. Je kunt er namelijk op een leuke manier eenvoudig korte video’s mee maken of ontdekken.

Eigenlijk werd de app eerst gebruikt om playback filmpjes op te nemen, maar inmiddels zijn er vele andere filmpjes op TikTok terug te vinden. En zoals vaak op social media: het zijn eerst de jongeren die er komen, waarna bij genoeg kritische massa de oudere doelgroep vanzelf zal volgen.