Ook afgelopen maand bleef YouTube het meest gebruikte social media platform blijft bij jongeren tussen de 13 en 24 jaar, met maar liefst 96 procent online bereik in oktober 2020. Deze cijfers destilleerde social media bureau Amsterdam uit de meest recente GfK Crossmedia Link van afgelopen maand.
Table of Contents
Kijktijd YouTube stijgt 3 minuten in 1 jaar
De gemiddelde kijktijd die online besteed wordt op YouTube, is in één jaar gestegen van gemiddeld 64 naar 67 minuten per dag onder deze doelgroep. Er is gemeten op smartphone, tablet en pc/laptop, maar zonder de tijd op het televisiescherm.
Onder de andere social media platforms met advertising is vooral een sterke stijging te zien in het gebruik van Instagram. Het maandbereik van Instagram steeg in een jaar tijd van 71 naar 87 procent bij jongeren.
TikTok groeit, Snapchat krimpt
Dat TikTok ook nog onstuimig groeit mag geen verrassing heten, het Chinese videoplatform maakt een duidelijke groei door terwijl Snapchat wederom minder vaak gebruikt werd door jongeren. TikTok wist zelfs haar tijd per actieve dag in oktober te verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder.
In het onderzoek wordt zowel het online gebruik als de kijktijd naar televisiezenders gemeten. Daaruit is blijkt dat de tijd die jongeren op YouTube, Instagram, Snapchat en nieuwkomer TikTok besteden, bijna gelijk is aan hun televisie kijktijd van de 25 grootste live tv-zenders in Nederland. Overigens doet Videoland het ook best aardig, haar maandbereik steeg van 16 naar 21 procent.
Meer ads op YouTube vanaf 2021
Iets anders opvallends zagen we aan de nieuwe voorwaarden van YouTube. Men heeft het beleid aangepast waardoor vrijwel alle video’s voortaan voorzien zullen worden van YouTube Ads. Ook opvallend is dat de maker van de video hier niet meer altijd voor betaald zal worden. Alleen in bijzondere gevallen toont YouTube geen reclames meer.
Influencer blijft in control
Influencers op YouTube in het Partner Program ontvangen wel een kleine vergoeding voor de advertenties die te zien zijn voor of na een video. Om deel te mogen nemen aan het Partner-programma moet de influencer in het afgelopen jaar minstens 4.000 gekeken uren hebben, met een minimum van 1.000 abonnees. Eenmaal in het Partner Program is het wel mogelijk de advertenties uit te schakelen. Influencers kunnen dus per video beslissen of er reclames zichtbaar moeten zijn.