Voor media en reclamebureaus komt dit nieuws natuurlijk niet als een verrassing. Bij het aandienen van de coronacrisis trapten veel adverteerders op de rem, door commercials uit te stellen of zelfs helemaal te schrappen. En dat terwijl 2020 een recordjaar zou worden. Het liep allemaal anders, zo merkt ook reclameverkoopmaatschappij Ster.
Table of Contents
Ook buitenreclame geraakt
Waarom zou 2020 een recordjaar worden? Je hoeft alleen maar aan grote tv-events te denken zoals het Europees kampioenschap voetbal, de Olympische Spelen en het Songfestival in Rotterdam. Maar vooral de grote mediabureaus zitten halverwege het jaar met dikke minnen in de boeken, aangezien vaak hier de grootste adverteerders zitten, en dus de grootste budgetten. Maar door de ‘intelligente lockdown’ kreeg ook de buitenreclame sector rake klappen.
30% minder reclame-euro’s
De organisatie die voor de publieke omroep reclametijd verkoopt is de Ster, en zij hebben halverwege het jaar bijna 30% minder euro’s binnengehaald dan in diezelfde periode een jaar geleden. Het gaat om een bedrag van 68 miljoen euro, tegenover 95 miljoen vorig jaar.
Tegenover de N.O.S zegt Ster-directeur Frank Volmer: “Kijkers en luisteraars hebben dat gemerkt, want reclameblokken waren korter dan gewoonlijk of helemaal geschrapt. De coronacrisis heeft veel impact gehad. Veel adverteerders hebben hun budgetten gekort of opgeschort.”
Bijna 2 miljoen in 5 minuten
Waarom hebben die grote afgelaste events zo’n effect op de Ster cijfers? Het rekensommetje is simpel. Het EK voetbal is bijvoorbeeld zo’n topevenement voor de Ster, met een zeer gewilde zendtijd die tot wel 6000 euro per seconde oplevert. Daarmee levert slechts één reclameblok van 5 minuten al 1,8 miljoen euro op voor de verkoopmaatschappij. Overigens zit online reclame wel in de lift, maar van de totale inkomsten is dit slechts een klein onderdeel.
Reclamebureaus voorzichtig optimistisch
Overigens zien reclamebureaus zoals One Media juist wel een interessante groei van bedrijven die normaliter niet zouden adverteren op traditionele media zoals radio en televisie. Denk hierbij aan jonge e-commerce bedrijven. Dit merkt Volmer ook: “Er trekken enkele markten aan. E-commercebedrijven, financiële instellingen, telecom en hier en daar wat autofabrikanten gaan goed. Maar de reismarkt bijvoorbeeld blijft nog erg terughoudend.”