Synergie tussen winkel en webshop is cruciaal

synergie tussen winkel en webshop

Het ene bedrijf begint met een fysieke winkel en breidt uit naar de digitale wereld, terwijl het andere bedrijf online begint en vervolgens een fysieke winkel opent. Los van de volgorde is synergie tussen je fysieke en e-commerce winkels cruciaal voor retail succes. Op het niveau van kassasoftware en de winkelervaring.

In dit artikel gaan we dieper in op het belang van het bieden van een naadloze winkelervaring via beide kanalen en geven wij enkele tips.

Online klanten toestaan ​​om in de winkel op te halen

Of het nu is omdat een klant verzendkosten wil vermijden, niet op levering wil wachten of het fysieke product wil zien voordat hij zijn transactie voltooit, sommige mensen geven er de voorkeur aan om een ​​product dat ze online hebben gekocht in de fysieke winkel af te halen.

Het toestaan ​​van afhalen in de winkel betekent ook dat je geen klanten verliest als je online winkel geen specifiek product, maat of kleur op voorraad heeft. Voeg een functie toe aan je e-commerce winkel waarmee de klant een product kan vinden en reserveren op een van je fysieke locaties.

Biedt een bezorgservice aan klanten in de winkel

Bied klanten in de winkel hetzelfde gemak als online klanten: verzonden producten snel geleverd. Er is geen reden waarom je aankopen in de winkel niet kunt verzenden. Denk aan de klant die aan het winkelen is en met verschillende boodschappentassen sjouwt of een cadeau koopt dat hij rechtstreeks naar de ontvanger wil laten verzenden.

Gebruik één kassasysteem

Gebruik een en hetzelfde kassasysteem. Het gebruik van één kassa voor zowel e-commerce als fysieke winkel maakt het eenvoudiger om de verkoop en voorraad bij te houden en vermindert het risico op boekhoudfouten.

Het integreren van je kassasystemen hoeft niet gepaard te gaan met het schrijven van ingewikkelde code om de twee systemen met elkaar te laten praten. Wij (One Media) bieden winkeleigenaren een kassasysteem voor de detailhandel die je zowel in je fysieke winkels kunt gebruiken als kunt integreren met iedere e-commerce shop. De installatie is eenvoudig, die regelen wij namelijk. Stuur voor meer informatie een mail naar info@onemedia.nl

Klantloyaliteit bevorderen

De meeste marketinginspanningen zijn gericht op het werven van nieuwe klanten. Het koesteren van huidige klanten en het bevorderen van herhalingsaankopen is echter even belangrijk. Onderzoek toont aan dat het makkelijker en goedkoper is om een bestaande klant te behouden dan om een nieuwe klant te werven.

Bedenk mogelijkheden om upsell en cross-sell te stimuleren. Stuur e-mails om vergelijkbare producten onder de aandacht te brengen of promoties en nieuwe producten introduceren.

Zoals we in het begin al aanstipten is synergie tussen je fysieke en e-commerce winkels cruciaal voor retail succes. Klanten verwachten een naadloze multi-channel integratie. Ze willen gemakkelijk winkelen, of dat nu op hun smartphone, laptop of in de winkel is. Het implementeren van een omni channel strategie zal nieuwe klanten winnen en het klantbehoud vergroten.