Tijd om te optimaliseren voor smart glasses?

optimaliseren smart glasses

We staan ​​aan de vooravond van een nieuwe grote technologische verschuiving als gevolg van augmented reality (AR), virtual reality (VR) en smart glasses. Een vraag die de komende jaren vaker voorbij zal komen is hoe je op deze trend gaat inspelen. Wordt het tijd voor een geoptimaliseerde website of app?

Als digital agency Nederland zitten wij uiteraard boven op de laatste trends, wij vertellen je hier graag over.

Huidige situatie

Op dit moment houden nog weinig bedrijven zich bezig met AR, VR en smart glasses, laat staan met het optimaliseren van websites en apps voor deze nieuwe technologie. Desondanks zijn wij ervan overtuigd dat deze ontwikkelingen door zullen zetten en uiteindelijk breed geadopteerd gaan worden in de samenleving.

Wat zijn smart glasses?

Een stap terug: wat zijn smart glasses? Smart glasses, ook wel slimme brillen zijn brillen die meer kunnen dan een normale bril. Extra functies kunnen zijn: bellen, naar muziek luisteren, filmen of het toevoegen van extra informatie / items aan de omgeving.

Zo kun je testen of dat kingsize bed in je slaapkamer past, een TV scherm op je muur projecteren of pijlen op straat toevoegen om de weg te wijzen.

Smart glasses van Apple

Er gaan geruchten dat Apple tegen het einde van het decennium de iPhone zal gaan vervangen door een slimme bril. Dit klinkt misschien vrij ongeloofwaardig, maar realiseer je dat we ooit ook dachten dat het gebruik van een mobiele telefoon wel over zou waaien.

Hoe een slimme bril websites en apps kan veranderen

Wat betreft website optimalisatie is optimalisatie voor mobiel (responsief design) de belangrijkste verandering in de manier waarop websites ontworpen en gebouwd worden.

Ontwerp

Zelfs als we proberen te suggereren dat iets 3D is door middel van grafische afbeeldingen en interactieve media, blijven websites platte ervaring bieden. Naar verwachting zullen deze platte ervaringen plaats maken voor meer diepgaande en meeslepende ervaringen.

Rondleidingen

Dit is de meest gebruikte AR- en VR functie op dit moment, omdat het nuttig is voor onder andere makelaars, hogescholen en musea. Op deze manier bied je iemand de mogelijkheid om op een fysieke locatie ‘aanwezig’ te zijn vanuit het comfort van hun eigen huis of om extra elementen en informatie toe te voegen aan een fysieke rondleiding.

3D producten

Sommige websites bieden 3D-modellen van producten, deze modellen kun je slepen en draaien om het product van alle kanten goed te kunnen bekijken. Het blijft echter een platte ervaring.

AR en VR maakt het mogelijk om het product in je eigen omgeving te bekijken, ‘pas’ kleding virtueel en ‘zet’ een bank eerst in de woonkamer voor je het aanschaft.

Google Maps

Google Maps, alleen dan anders. Met een slimme bril hoef je niet meer op je telefoon te kijken, er staat gewoon een (geprojecteerde) pijl op de weg wanneer je een afslag moet nemen.

Winkelervaring

AI zal ook invloed hebben op je winkelervaring, met smart glasses wordt het bijvoorbeeld mogelijk om direct Google recensies op te halen (die je ziet in je bril) wanneer je voorbij een winkel loopt. Zo weet je of het de moeite is om de winkel wel / niet te betreden. Ook is het op deze manier mogelijk voor retailers of restaurants om kortingscodes te delen.

Kortom, het is zeker mogelijk om te optimaliseren voor smart glasses, echter is het (nog) niet noodzakelijk. Wij adviseren voor nu om deze trend in de gaten te houden.