Mediabureau, social media bureau, social media bedrijf, geeft het een naam. In ieder geval weten wij alles van social media platforms, waaronder Instagram. In dit artikel delen we tips voor het promoten van je bedrijf op Instagram.
Instagram is nog steeds een van de populairste sociale media platforms in Nederland. Het aantal gebruikers van Instagram steeg in 2020 in van 5,6 miljoen naar 5,9 miljoen. Ook staat Instagram op de derde plaats in de top 3 sociale media platformen die dagelijks het meest wordt gebruikt. Het belang van aanwezigheid op Instagram als bedrijf hoeven we denk ik niet meer uit te leggen. Hoe je dit doet als bedrijf? Lees snel verder.
Table of Contents
Maak een bedrijfsprofiel
Allereerst moet je je profiel upgraden naar een zakelijk profiel. Het hebben van een bedrijfsprofiel heeft tal van voordelen. Waaronder toegang tot analytics, advertentie opties en een gelikte Instagram bio.
Bovendien krijgen bedrijfsprofielen een contactknop aanmaken waarop gebruikers kunnen klikken om direct contact op te nemen met je bedrijf.
Het hebben van een zakelijk profiel zal echter geen wezenlijk verschil maken als je geen aandacht besteed aan je profiel. Begin met een bio die de aandacht trekt, gebruik je merk-hashtags en een slogan of een korte beschrijving die de kern van je merk weergeeft. Gebruik een relevante link die gebruikers naar je website of een lopende promotie leidt.
Gebruik gesponsorde advertenties
Met de carrousel functie van Instagram kun je het aantal advertenties kiezen dat je wilt laten zien. Hiermee kunt je elke gebruiker targeten die binnen je doelgroep valt, niet alleen mensen die je Instagram account volgen. De belangrijkste factor die de effectiviteit van je gesponsorde advertenties beïnvloed, is de kwaliteit van de content.
Gebruik interessante en aansprekende content om de aandacht van potentiële kopers te trekken en ze te verleiden tot een aankoop. Overweeg om bestaande kwalitatieve berichten naar potentiële klanten te pushen als gesponsorde advertenties. Dat kan in de vorm van een video, afbeelding, story of een dynamische advertentie.
Werk samen met influencers
Influencers hebben toegang tot een enorm publiek. Influencers spelen een belangrijke rol bij het vormen van de mening van hun volgers. Keer op keer wijst onderzoek uit dat mensen producten aanschaffen die influencers aanbevelen. Ook helpt het niet alleen de verkoop te stimuleren, maar ook merkbekendheid op te bouwen.
Realiseer je wel dat influencer marketing een vak apart is, tot een paar jaar geleden waren veel influencers bereid iets te posten over je merk in ruil voor een gratis product. Die tijd is voorbij, ook deze markt is een stuk professioneler geworden. Tegenwoordig moet je al snel aan een startbudget tussen de € 5.000 en € 10.000 denken. Indien je overweegt te starten met influencer marketing, neem dan eens contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van onze influencer marketing specialisten.
Gebruik hashtags verstandig
Hashtags helpen je de juiste doelgroep te bereiken. Wanneer je een hashtag aan een verhaal toevoegt, zorg er dan voor dat deze de essentie van het verhaal weergeeft en relevant is voor de gebruikte content.
Gebruik merk hashtags die specifiek zijn voor je merk.
Post op het juiste moment
Probeer erachter te komen wat de beste tijd voor jou is om te posten, gebruik eventueel een social listening tool die de betrokkenheid op Instagram controleert. Vind je beste tijdzones en post op het moment van de dag waarop het maximale aantal volgers online is. Gebruik een Instagram marketingplatform dat je beste posttijden berekent op basis van de prestaties van berichten van de afgelopen en huidige maand. Of begin met het bijhouden in een Excel bestand. Posten op de juiste tijd kan het verschil zijn tussen wel vs. geen succes op Instagram.
Succes! En mochten wij je ergens bij kunnen helpen dan weet je ons te vinden.