Top 5: Jumbo grootste adverteerder in Nederland

Jumbo supermarkt grootste adverteerder in Nederland

2021 was weer een jaar met enorme mediabestedingen: merken gaven (tot nu toe) 4,7 miljard euro aan reclame uit. Het gaat dan om bruto mediabestedingen in de traditionele media (bijvoorbeeld radiocommercials op Radio 1, tv-reclame, adverteren in magazines), buitenreclame zoals abri’s en bioscoopreclame. Jumbo is in 2021 het bedrijf met de hoogste mediabesteding in Nederland, dit was in 2020 en 2019 nog een andere super: Albert Heijn.

Aldi werd grote TV adverteerder in 2021

De supermarkt met Brabantse roots gaf tot nu toe 95,3 miljoen euro uit aan offline adverteren. Het reclamebudget van Jumbo is in 2021 bijna 85% gestegen ten opzichte van 2020. Een andere opvallende nieuwe speler is discounter Aldi, sinds september 2020 zet Aldi namelijk fors in op tv-reclame waardoor hun media-uitgaven flink zijn gestegen. Voor september 2020 liet de Duitse supermarkt tv-reclame links liggen.

Online bedrijven zien de waarde van offline adverteren

Webwinkels doen het sinds corona, mede vanwege lockdowns, ook extra goed. Dat is ook terug te zien aan de media-bestedingen van Bol.com, de blauwe webwinkel gaf in 2021 73% meer uit aan traditionele advertenties. Daarmee is het niet de webshop met de grootste stijging, want die eer gaat naar MediaMarkt. De van oorsprong Duitse webwinkel gaf in 2021 bijna 24 miljoen euro uit aan offline advertenties, wat volgens AdFact neerkomt op een stijging van 205%.

Koopjedeal koopt eventjes minder advertenties

Koopjedeal.nl is de grootste procentuele daler in 2021. In 2020 stond Koopjedeal.nl nog op nummer 6 in de top 50 van grootste offline adverteerders, maar dit jaar zakt de koopjeswebsite terug naar nummer 33 in de ranglijst van grootste adverteerders.

Supermarkten en webshops grootste adverteerders in 2022

Hoewel de mediabestedingen weer bijna op het oude niveau van 2019 zitten, zijn we er nog niet helemaal. Want hoewel er tot nu toe voor 4,7 miljard aan reclame is uitgegeven is dat nog altijd 4,1 minder dan in pre-coronajaar 2019. De grote vraag is natuurlijk wat 2022 voor adverteerders, mediabureaus en exploitanten gaat brengen. Voor twee branches is dit al wel duidelijk: supermarkten én webshops blijven goede zaken doen in 2022.

Top 5 grootste stijgers offline adverteren

Merk Stijgingspercentage
NS +878% (naar €14,7 miljoen)
ING +288% (naar €16,8 miljoen)
Aldi +205% (naar €41,6 miljoen)
MediaMarkt +204% (naar €23,9 miljoen)
Prominent +124% (naar €18,6 miljoen)