Sinds de opkomst van de diverse streamingdiensten wordt er veel en vaak over de toekomst van TV gesproken, de toekomst van het kanaal, billboardingmogelijkheden en meer.
Door advertenties ondersteunde video-on-demand (AVOD) hebben een aanhoudende groei laten zien in alle demografische categorieën, live en on-demand nieuws, sport en entertainment. Dat wil zeggen, diensten als Netflix, Videoland, Amazon Prime en Disney+ zijn volledig ingeburgerd.
En te midden van een scala aan consumenten keuzes en -gedragingen, beginnen een aantal opkomende trends de toekomst van de TV- en streamingmarkt vorm te geven.
TV is verre van dood, veel e-commerce bedrijven die tijdens de pandemie goede zaken hebben gedaan weten de weg naar TV te vinden. De verwachting voor de komende jaren is dan ook dat TV en streamingdiensten naast elkaar blijven bestaan, wel zullen er verschuivingen plaatsvinden.
Table of Contents
Technologie zal de kloof tussen TV en e-commerce overbruggen
Technologieën zoals QR-codes zullen in advertenties worden gebruikt om shoppable advertenties te maken, die advertenties en e-commerce samen brengen.
Shoppable advertenties stellen e-commerce adverteerders in staat om een naadloos, meetbaar traject te creëren vanaf het moment dat ze een advertentie bekijken tot en met de aankoop van het product.
Dit biedt merken de mogelijkheid om direct respons gerichte campagnes te creëren. De toekomst van TV-reclame zal minder passief zijn dan de huidige TV reclames.
Interactiviteit zien we overigens niet alleen bij TV reclames, ook bij bijv. buitenreclame wordt er steeds meer aandacht besteed aan het interactief maken van campagnes.
Omnichannel wordt de standaard
Omnichannel wordt de standaard. Een losse TV campagne zal steeds minder vaak voorkomen, er zal meer en meer gekeken naar de doelen van een campagne en hoe diverse kanalen elkaar kunnen versterken. Er zal waarschijnlijk een verschuiving plaatsvinden in de mentaliteit van merken, die op zoek gaan naar data gestuurde oplossingen voor doelgroep targeting en nauwkeurigere vormen van campagne meting.
Meer gratis streaming, minder betaalde streaming
Naar verwachting zal er meer gebruikt worden van gratis streaming ten opzichte van betaalde streaming. Dit is toe te schrijven aan verschillende factoren, waaronder abonnement moeheid.
Bredere adoptie AVOD
AVOD-adoptie werd geleid door jongeren, maar het volwassen, goed opgeleide en welvarende publiek groeit snel. Het aantal kijkers voor gratis streaming groeit echter snel onder hoogopgeleide en hogere inkomens. Dit betekent dat het meer een afspiegeling wordt van het nationale publiek gemiddelde.