Twee enorm veelgestelde vragen bij onze in-house voice over agency zijn:
- ‘Hoe kan ik mijzelf als stemacteur inschrijven?’
- ‘Hoe kan ik voice-over worden bij One Media?’
Om deze twee specifieke vragen te beantwoorden hoef je gelukkig niet meteen een dure opleiding stemacteren te volgen. Sterker, zo’n vopopleiding zou ook wel eens in je nadeel kunnen zijn. Over het hoe en waarom hebben we deze blog geschreven, zodat je een kijkje in de keuken krijgt van bekende Nederlandse voice-overs.
Steeds meer voice-over freelancers denken dat het inspreken van bedrijfsfilms en radiocommercials een interessante bijbaan is. Bovendien is het ook nog heel leuk om te doen. Je werkt met toffe klanten, en ondanks dat de voice-over teksten vaak al vast staan, kun je wel je eigen creatieve ideeën kwijt als het gaat om de tone of voice.
Maar waarom zijn de meeste stemmenbureaus enorm voorzichtig met het toelaten van nieuwe Nederlandse voice-overs? De belangrijkste reden is voorzichtigheid. Door meer stemacteurs op het platform toe te laten zouden klanten in de war kunnen raken en uiteindelijk de website verlaten zonder voice-over boeken.
De Nederlandse voice-over agency van One Media heeft een goede naam als het gaat om originele en betaalbare stemmen. Wanneer wij als agency stemmen gaan toevoegen, moeten we echt overtuigd zijn dat we genoeg voice-over werk hebben voor deze stemmen. Want werkloze voice-overs: daar houdt niemand van. Maar hoe kun jij wel doorbreken in de gesloten wereld van stemacteurs?
Table of Contents
Voice-over werk in de jaren ’80
De meeste Nederlandse voice-overs zien de jaren ’80 als het gouden decennium voor voice-over inspreken. De reden is simpel: er was een enorme schaarste op het gebied van professionele voice-over stemmen. Door deze schaarste konden de stemacteurs van weleer hun voice-over tarieven enorm hoog houden. Sommige voice-overs hoefden maar twee keer per week naar een voice-over studio te rijden om jaarlijks enkele tonnen binnen te harken.
Eigenlijk werden vroeger alle voice-over opdrachten op locatie ingesproken. Je had dus een voice-over studio nodig, een geluidstechnicus en daarnaast moet je nog zorgen dat je met een Shell stratenboek op het juiste adres terecht kwam. Al die moeite moest natuurlijk ook tot uiting komen in prijzige reis- en voice-over kosten.
Veel stemacteurs waren in die jaren overigens niet echt ‘acteur’, maar vaak voice-overs van een radio omroep met een mooie (vaak zeer lage) stem. Roken was toen nog cool, dus die zware stem kreeg je als radio-medewerker vanzelf. Ook waren er maar een paar radiozenders, dus als je als DJ een felbegeerd plekje in de programmering had gekregen, was je meteen een bekende voice-over.
Voice-over vacatures tegenwoordig
Een andere noemenswaardige periode is het internettijdperk. De bekende voice over van vroeger waren slim om hierop in te spelen met een hippe website, maar er waren ook vele stemacteurs die deze boot gemist hebben en zich juist lieten wegconcurreren door een nieuwe lichting stemacteurs die misschien minder ervaring hadden met voice-overs inspreken, maar juist meer ervaring met gelikte WordPress websites.
Lang verhaal kort: ook online marketing deed zijn intrede bij de Nederlandse voice-overs. Ook kwamen de eerste voice-over platforms, en die gingen zich richten op een optimale online zichtbaarheid, waardoor stemacteurs niet zelf de hele dag met digitale advertenties in de weer hoefden te zijn. Daarnaast werd het voor opdrachtgevers veel makkelijker om de juiste voice actor online te vinden. Men vond alle demo’s goed gecatogoriseerd op een rij, waardoor iedere stemzoeker in no-time een geschikte stem kon vinden.
Hoe kun je ook leren stemacteren?
Het belangrijkste dat je moet beseffen is dat de meeste voice-over vacatures het inspreken van bedrijfsfilms betreft. Die leveren per saldo minder op dan de lucratieve radio en tv-commercials van vroeger, maar er is ook veel meer werk in. Je moet dus meer doen voor je geld. Maar alles in acht nemende is het inspreken van bedrijfsfilms echt niet makkelijker dan het opnemen van een tv-commercial bijvoorbeeld. Want een commercial van 20 seconden of een tekst van 3 minuten boeiend vertellen, dat is alleen weggelegd voor professionele voice-over stemmen die in de praktijk al veel hebben leren stemacteren.
Het element stemacteren onderscheidt stemacteurs ook van radio voice-overs met een lage stem. Stemacteurs kunnen veel beter acteren dan voice-overs, het woord zegt het al natuurlijk. Hoe je dat leren kunt? Acteertalent kan helpen, maar als je er wat aanleg voor hebt zou je ook kunnen inschrijven voor een (voor) opleiding stemacteren of jezelf aanmelden bij een toneelvereniging, waar je ook ervaring kunt opdoen. Want de meest gevraagde professionele voice-overs in Nederland kunnen hun stem moeiteloos aanpassen aan ieder karakter, en dat zul jij als stemacteur ook moeten leren!
Hoe krijg je genoeg werk als stemacteur?
De meeste stemacteurs vinden dit het spannendste onderdeel. Het gaat veel verder dan een inschrijving als eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel of het inschrijven als stemacteur bij een betrouwbaar stemmenbureau. Want stemmenbureau Amsterdam krijgt wel duizenden aanmeldingen per jaar, waarom zouden ze juist jou als voice-over eruit pikken?
Maar waarom doen de meeste stemmenbureaus zo kieskeurig? Waarom zijn andere voice-overs beter? En wat is ‘beter’ eigenlijk? Wel, ervaren stemacteurs zijn volgens stemmenbureaus beter, omdat ze simpelweg…. veel meer ervaring hebben. En dat is meteen ons beste antwoord op hoe jij voice-over kunt worden en doorbreken in de wereld van stemmenbureaus. Bied jezelf aan als ‘gratis voice-over’ zodat jij ook genoeg ervaring hebt!
Dus geen cursus stemacteren of een auditie doen?
Onze persoonlijke mening is dat ervaring onverslaanbaar is in de wereld van stemacteurs. En je toekomstige klanten weten echt niet dat jij zelf omhoog hebt gewerkt door het inspreken van gratis voice-over teksten. Je bouwt op deze wijze een mooie voice-over demo op, die je als porfolio kunt inzetten om nieuwe voice-over opdrachten te genereren. Dat werkt echt beter dan zomaar lukraak een cursus stemacteur te volgen. Met de juiste inspanning, voldoende ervaring en uiteraard genoeg talent kun je wellicht ooit voice-over worden bij One Media!