Een korte blik op de geschiedenis leert dat vooruitgang en innovatie vaak worden afgemeten aan de mate van automatisering in het productieproces.
In de 21e eeuw omvatten de machines die we gebruiken ook die in het digitale domein – een computerprogramma is niets anders dan een abstracte machine die bepaalde taken automatisch kan uitvoeren. En met de overgang van marketing naar het digitale domein, deed zich de mogelijkheid voor om software automatisering en marketingautomatiseringsplatforms te gebruiken voor promotionele- en marketingdoeleinden.
Dat gezegd hebbende, marketing automation / marketing automatisering is niet de oplossing voor alles, hoewel sommigen dat wel beweren. Het is eerder een benadering van marketing met zijn eigen voor- en nadelen.
In dit artikel gaan we dieper in op enkele van deze voor- en nadelen.
Table of Contents
Voordelen marketing automation
Efficiëntie
Automatisering is per definitie een manier om de productiviteit te verbeteren door bepaalde acties een willekeurig aantal keren uit te voeren, zonder dat direct toezicht nodig is. Activiteiten zoals het verzenden van e-mails, het verzamelen en classificeren van gegevens of het beantwoorden van vragen van klanten kunnen (tot in de lengte van dagen) op de achtergrond worden uitgevoerd, totdat de gewenste marketingdoelen zijn bereikt.
Voor marketing automatiseringssoftware maakt het niet uit of je duizend of honderdduizend e-mails verstuurt. Automatisering bespaart marketeers veel tijd, zij kunnen deze tijd besteden aan meer creatieve aspecten van het werk.
Minder foutgevoelig
Automatisering is minder foutgevoelig, mits er voldoende tijd en aandacht wordt besteed aan de initiële opzet van het proces. Doe je dit niet, dan zullen de problemen zich in een snel tempo gaan opstapelen.
Gegevensverzameling en analyse mogelijkheden
Automatiseringssoftware neemt gegevens als invoer, en zet deze vervolgens om in uitvoer objecten zoals e-mails of advertenties die volgens bepaalde parameters aan potentiële klanten worden aangeboden. Jew invoergegevens kunnen vervolgens worden gecorreleerd met de uitvoer om patronen te ontdekken, bijvoorbeeld hoe effectief een bepaalde uiting is bij het converteren van een bepaald type klant.
Consistent
Marketing automation kan wonderen doen voor de consistentie. Dit maakt het bijzonder geschikt voor het bereiken van merkgerelateerde doelen. Je kunt een consistent merkimago verspreiden over meerdere kanalen en platforms, allemaal volgens een strikte content kalender.
Nadeel marketing automation
Algemene output
Het proces dat je wilt automatiseren, moet generiek zijn. Dit druist in tegen het heersende marketingparadigma, dat benadrukt hoe belangrijk het is om elke potentiële klant een persoonlijke ervaring te bieden. Je kunt ofwel een generiek bericht naar veel mensen sturen, ofwel een op maat gemaakt bericht naar iedereen sturen, maar niet allebei tegelijk, tenminste in het huidige ontwikkelingsstadium.