Voordelen adverteren social platform YouTube

voordelen adverteren social platform youtube

Nog niet eens zo heel lang geleden waren de opties wat betreft adverteren beperkt, tegenwoordig is alleen al de keuze wat betreft socialmediaplatformen enorm. Prettig, maar ook ingewikkeld. In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van adverteren op YouTube.

YouTube groeit in populariteit

In de afgelopen decennia is YouTube exponentieel in populariteit gegroeid en het ziet er niet naar uit dat die groei zal stoppen. Als gevolg hiervan wordt YouTube steeds aantrekkelijker voor bedrijven die willen profiteren van deze groei door middel van digitale marketing.

Voordelen adverteren YouTube

Bereik YouTube

YouTube is de op één na meest bezochte website en zoekmachine die wereldwijd wordt gebruikt. Het plaatst een wereldwijde markt van potentiële klanten en klanten binnen handbereik en is – met meer dan een miljard gebruikers – het op twee na grootste sociale media platform ter wereld.

Sinds enige tijd rangschikt Google YouTube-video’s ook hoog in hun zoekresultaten en indexeert YouTube video’s. Dit zorgt ervoor dat het bereik nog verder is vergroot.

Betrokkenheid YouTube video’s

Video’s spreekt meer aan dan statische inhoud en informatie. Met advertenties in de vorm van video heb je de kans mee te liften op deze populariteit. Verhoog je merkbekendheid, het aantal website bezoekers en zelfs het aantal conversies.

Specifieke doelgroep targeting

Met YouTube kun je je gewenste doelgroep specifiek targeten op verschillende demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht en locatie. YouTube helpt je ook om je doelgroep te bereiken door het zoekgedrag van gebruikers, dat wil zeggen de specifieke onderwerpen en zoekwoorden waarin gebruikers eerder interesse hebben getoond, in hun advertentie strategie mee te nemen. Gebruikers die interesse tonen in of zich aansluiten bij je YouTube kanaal of onderwerpen die vergelijkbaar zijn zullen jouw content eerder te zien krijgen.

Tracking op YouTube

Vanzelfsprekend heeft YouTube analyse- en rapportage tools waarmee je een beter inzicht in je doelgroep en betrokkenheid niveaus krijgt en je op basis hiervan de nodige aanpassingen kunt doen aan je strategie en inhoud om een ​​optimale groei van je kanaal mogelijk te maken.

Deze tool is handig om het bereik en de betrokkenheid van je kanaal te vergroten en ervoor te zorgen dat je content je doelen bereikt. De analysetool helpt niet alleen bij kanaal groei, maar het helpt ook andere bedrijfsdoelen te bereiken. Met behulp van statistieken kun je je strategie aanpassen om bijvoorbeeld website verkeer te stimuleren of leads en verkopen te genereren.

Verschillende advertentie opties

Er zijn verschillende soorten YouTube advertenties:

InStream advertenties YouTube

Dit zijn de advertenties die je doorgaans vóór een YouTube video ziet, deze bevatten een optie om na 5 seconden kijken over te slaan. Deze advertenties worden weergegeven op basis van kosten per weergave (CPV), wat betekent dat adverteerders alleen in rekening worden gebracht telkens wanneer iemand de volledige duur van de advertentie of de eerste 30 seconden van de advertentie bekijkt, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.

Bumper advertenties YouTube

Dit zijn advertenties die niet kunnen worden overgeslagen en die zes seconden of minder worden weergegeven en worden afgespeeld voordat een YouTube video begint. Deze advertenties worden weergegeven op basis van kosten per duizend (CPM), waarbij adverteerders betalen per duizend vertoningen van de video.