Waarom Google Ads?

waarom Google Ads

Google Ads is een van de beste manieren om je merk binnen enkele dagen aan honderden dan wel duizenden potentiële klanten te introduceren. Je kunt advertenties plaatsen voor producten en diensten aan mensen die er waarschijnlijk in geïnteresseerd zijn. Google Ads laat je advertenties namelijk alleen zien wanneer een potentiële klant zoekt op een zoekwoord waarop jij gevonden wil worden.

Ook kun je bijhouden of mensen op je advertenties hebben geklikt of niet en op basis van deze data je advertentie en zoekwoorden optimaliseren.

Dit alles maakt dat Google advertenties een belangrijk onderdeel zijn van vele digitale marketingstrategieën.

Begin met Google Ads

Als je je bedrijf wilt laten groeien en snel de aandacht van mensen online wilt trekken, dan is er geen betere manier om te beginnen dan Google advertenties te gebruiken. Het is laagdrempelige manier om verkeer naar je website te trekken en conversies te genereren.

Waarom Google Ads gebruiken?

Google Ads verschijnen bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines en zijn gemarkeerd met een ‘advertentie’-label, in de Nederlandse variant van Google staat er heel klein ‘Adv’ voor de advertenties.

Google Ads voordelen

Adverteren middels Google Ads heeft diverse voordelen, hieronder noemen we er enkele.

Meer verkeer

Meer dan 90% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Een deel van de zoekopdrachten is informatief, daarnaast zijn er ook elke dag duizenden mensen die zoeken naar dingen die ze willen kopen of services die ze willen gebruiken. We hebben het hier over potentiële klanten. Adverteren via Google vergroot de kans op meer verkeer op je website.

Meer conversies

Meer website verkeer leidt niet automatisch tot meer conversies maar als je het goed doet wel. Om naast meer websiteverkeer ook meer conversies te genereren is het van belang dat je zoekadvertenties goed aansluit op je landingspagina. Daarnaast kun je ervoor kiezen op zoekopdrachten te bieden met een hoge koopintentie. Zoekopdrachten met een hoge koopintentie hebben vaak het woord ‘kopen’ in de zoekopdracht, maar ook heel specifieke zoekopdrachten zijn waarschijnlijk verder in de funnel.

Voorbeeld: Iemand die ‘welke iPhone past bij mij’ Googlet bevindt zich waarschijnlijk in de oriënterende fase, terwijl iemand die ‘iPhone 13 kopen’ Googlet al klaar is om over te gaan tot aankoop.

Houd er wel rekening meer dat zoekwoorden met een hoge koopintentie vaak een hogere kosten per klik hebben dan zoekwoorden met een lage koopintentie. Logisch, want deze zoekwoorden leveren vaak ook meer op.

Remarketing Google Ads

Maar ook zoekwoorden met een lage koopintentie kunnen interessant zijn om te targeten. Biedt de desbetreffende persoon eerst een informatieve pagina, op het moment dat zij nogmaals zoeken kun je hen die je website eerder hebben bezocht een concurrerend aanbod doen.

Gerichte targeting

Zoals al kort aangestipt in de introductie van dit artikel: Google laat je advertenties alleen zien wanneer een potentiële klant zoekt op een zoekwoord waarop jij gevonden wil worden. Naast deze targeting optie is mogelijk om nog specifieker te targeten door het toevoegen van andere kenmerken zoals leeftijd, geslacht, locatie en interesses.