Wat betaal je voor een abri in 2021?

De term abri is er een die bij One Media tientallen keren per dag valt. Vakjargon, je komt er haast niet onderuit..

Wij kunnen ons echter voorstellen dat je via het internet niet helemaal duidelijk krijgt wat nu de precieze kosten zijn voor de inzet van abri’s.

De tarieven voor de inzet van – onder andere – abri’s zijn gebaseerd op verschillende indices. Zo is er een maandindex, een volume index en een selectiviteitindex. Aanvullend hierop zijn er verschillende exploitanten die allemaal een ander commercieel beleid voeren en het onderhandelingsresultaat is bepalend voor de hoogte van het vlaktarief.

De locatie

Het reguliere tarief voor één abrivlak ligt tussen de € 125 en € 200. Uiteraard is de locatie waar je wilt adverteren zeer bepalend voor de hoogte van het tarief. Amsterdam is bijvoorbeeld duurder dan Amersfoort.

Share of voice

Dan de zogenaamde share of voice, een term die zeker gaat vallen als je ervoor kiest om een abri campagne in te zetten. De share of voice is de verhouding tussen het aantal inwoners en het aantal abri’s in een gemeente. Als adverteerde wil je een juiste share of voice behalen om impact te maken. Geen zorgen, wij weten precies hoeveel abri’s je in welke gemeente minimaal moet inzetten om de impact te kunnen realiseren.

De tijd van het jaar

Afhankelijk van de week / weken waarin je wil adverteren kunnen de kosten enigszins af- dan wel toenemen.

Drukwerk

Aanvullend op de mediakosten moeten er posters worden gedrukt, houdt er rekening mee dat je altijd zo’n 20% reserve materiaal laat drukken. Je zult altijd een deel nodig hebben en later bijdrukken is veel kostbaarder dan meteen wat extra bijdrukken.

Posters kunnen worden gedrukt en geprint. Printen is goedkoper dan drukken, althans bij lagere oplagen. Het verschil tussen deze twee technieken heeft betrekking op de zichtbaarheid van het ontwerp als het licht in de abri’s ’s avonds aan staat. Bij het drukken van posters blijft het ontwerp ook in de avond heel kwalitatief. Bij printen kan het zijn dat het licht in de abri door de poster heen schijnt met als gevolg dat het iets minder zichtbaar is.

Kortom, als je in – bijvoorbeeld – maart abri’s inzet, dan is ons advies om posters te laten drukken. Als je eind juni abri’s inzet dan is het in de avond veel langer licht. In dat geval zou ons advies zijn om posters te printen.

Wil jij een abri advies op maat? Neem dan contact met ons op via 020 210 1770 of info@onemedia.nl