Wat is de doelgroep van Elsevier Weekblad?

elsevier doelgroep ew

EW Magazine, door velen nog steeds Elsevier Weekblad genoemd, brengt opinie en kwaliteitsjournalistiek. Het magazine is toegankelijk, compact, nuchter, scherp en zeker niet bang om alle feiten boven water te krijgen en harde conclusies te trekken. Hierdoor is Elsevier al sinds 1945 een journalistiek begrip in Nederland.

Elsevier doelgroep (EW Magazine)

De doelgroep van EW Magazine is kritisch, nieuwsgierig en eigenzinnig. De lezers willen graag zelf hun eigen mening vormen. De doelgroep is vaak een zakelijk beslisser, dat wil zeggen dat zij in het dagelijks leven veelal ondernemer of bestuurder zijn. Andere belangrijke kenmerken van de Elsevier doelgroep zijn hoogopgeleid, vermogend, ondernemend en reislustig.

Maatschappelijk betrokken doelgroep

Ook gaan de lezers behendig om met financiën, en ze houden van comfort en Bourgondisch eten. De doelgroep is verder vaak maatschappelijk betrokken en heeft een brede interesse in politiek, economie, buitenland, cultuur en wetenschap.

Elsevier uitgeverij

De uitgeverij van Elsevier is New Skool Media en onstond in 2014 door de overname van van 19 tijdschrifttitels van Sanoma door Cor Jan Willig en Rob Koghee. Het werd direct een succes in tijdschriftenland, want meteen in het jaar erop werd al 1 miljoen winst gemaakt door New Skool. New Skool heeft verder bekende titels zoals Kijk, Vorsten, Nick & Simon Magazine, Knippie en Fiets Actief.

De Elsevier uitgeverij zegt te streven naar een sterk consumentenportfolio en wil dit bouwen rondom diverse mediumtypen. Inmiddels telt New Skool Media 26 consumententitels, 250 werknemers en een gecombineerde omzet van 65 miljoen euro.

Waarom heet Elsevier Weekblad nu EW Magazine?

Elsevier Weekblad mag geen Elsevier meer heten omdat New Skool Media niet de merkrechten van Elsevier heeft, die liggen namelijk bij het Brits-Nederlandse RELX. Deze uitgeverij heeft eerder aangegeven de naam Elsevier exclusief wil reserveren voor de wetenschappelijke uitgaven van het informatieconcern.

Reed Elsevier geschiedenis

RELX heette tot begin dit jaar Reed Elsevier en kwam voort uit de fusie tussen de Britse uitgever Reed en de Nederlandse uitgever Elsevier. De geschiedenis van de Nederlandse tak van Elsevier gaat terug naar 1880, toen de uitgeverij werd opgericht als Uitgevers-Maatschappij Elsevier in 1880 door vijf firmanten.