Concept stores zijn de toekomst van winkels wordt meer dan eens gezegd. Hoewel concept stores misschien niet helemaal nieuw zijn, winnen zij aan populariteit onder shoppers. Terwijl de detailhandel zich blijft ontwikkelen, bieden conceptstores een unieke mogelijkheid voor retailers om bij te dragen aan de beleving. Bij conceptstores gaat het namelijk vooral om ontdekken en beleven van een lifestyle.
Table of Contents
Wat is een concept store?
De term concept store is een verzamelnaam voor winkels die hun product op een expliciete manier neerzetten. Concept stores verkopen niet enkel producten, meer een complete lifestyle. Concept stores bieden een andere manier om je doelgroep aan te spreken.
Concept stores vs. winkel
Dus waarom concept stores? Concept stores bieden iets dat traditionele winkels en online retailers niet kunnen bieden: zintuiglijke en meeslepende ervaringen. En zoals je weet zijn consumenten gevoelig voor ervaringen.
Conceptstores stellen merken in staat om de winkelervaring te verheffen tot een verfrissende en onderscheidende ervaring. Voor retailers betekent dit creatief zijn met winkelervaringen, fantasierijk denken en nieuwe winkelinrichtingen, interactieve merk activaties en het introduceren van merkverhaal momenten. Uiteindelijk draait het om het aanbieden van een waardevolle winkelervaring die mensen meenemen in de wereld van het merk.
Onderscheidend vermogen
Het bieden van een boeiende winkelervaring onderscheid je van de rest. Je levert als merk namelijk meer dan enkel de basishandeling van kopen.
Innovatieve technologieën
Opkomende technologieën zoals Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI) stellen merken in staat om klanten te ondersteunen bij het nemen van de beste beslissing en het bouwen van gepersonaliseerde ontdekkingsreizen voor klanten. Of het nu gaat om AR/VR-activering of AI- incorporatie, merken kunnen conceptstores ontwerpen om klanten volledig onder te dompelen in het merkverhaal en hen mee te nemen op een avontuur dat alle zintuigen aanspreekt.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat klanten tijdens hun kooptraject sterk worden beïnvloed door zintuiglijke ervaringen en dat degenen die via hun zintuigen worden betrokken, meer tijd in de winkel doorbrengen.
Storytelling in de winkel
De hedendaagse consument wil het merk waarvan ze kopen leren kennen en zich verbonden voelen met de waarden die ze vertegenwoordigen. Voor merken is het niet langer voldoende om slechts een pagina op hun website te hebben over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Ze moeten klanten het verhaal van hun merk laten zien en verbinden met ervaringen. Concept stores zijn dé manier om uit de eerste hand hun betrokkenheid te demonstreren en op een persoonlijk, emotioneel niveau met klanten om te gaan, waardoor het verkeer terug naar de winkelruimte wordt geleid. Het verhaal van een merk is het krachtigste wapen, dus waarom zou je het niet op de krachtigste manier vertellen?