Door middel van Google My Business, ook wel een Google bedrijfsprofiel biedt Google bedrijven de kans hun vindbaarheid te vergroten, met name wanneer iemand zoekt op producten en services in de buurt waar je bedrijf zich bevindt.
Het is dan ook een van de eerste zaken die wij als full-service media agency op orde brengen is het Google My Business profiel.
Een Google My Business profiel wordt weergegeven in Google’s local search en Google Maps en kan om deze redenen van onschatbare waarde zijn voor zowel nieuwe als gevestigde bedrijven. Het is essentieel voor lokale SEO (zoekmachineoptimalisatie), met name voor mobiele zoekopdrachten toont Google regelmatig alleen lokale vermeldingen boven de vouw.
Google My Business profielen worden weergegeven voor directe zoekopdrachten (zoekopdrachten naar je bedrijfsnaam) maar ook voor oriënterende zoekopdrachten (zoekopdrachten naar producten of services die je aanbiedt). Google geeft de voorkeur aan het tonen van lokale bedrijven aan klanten, zodat zelfs kleine bedrijven kunnen worden weergegeven voor brede oriënterende zoekopdrachten met een groot zoekvolume.
Nadat je een Google My Business profiel hebt aangemaakt, genereert Google een Google Maps locatie voor je bedrijf die wordt gesynchroniseerd met Google Zoeken, zodat je potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden.
In dit artikel delen we een aantal tips om het meeste uit je Google bedrijfsprofiel te halen.
Table of Contents
Correcte informatie
Werk je Google Mijn Bedrijf profiel nauwkeurig bij, zorg dat alle vermelde informatie correct is en overeenkomt met wat er op je website staat. Werk bijvoorbeeld je openingstijden bij wanneer deze veranderen om te voorkomen dat klanten voor een dichte deur staan.
Wees gedetailleerd
Gedetailleerde bedrijfsprofielen worden vaker getoond in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat je beschrijft wat je bedrijf doet, hoe klanten contact met je kunnen opnemen en waar je bedrijf gevestigd is.
Het opnemen van belangrijke zoekwoorden in je Google My Business vermelding zal je SEO inspanningen ten goede komen.
Kies alle relevante categorieën
Het categorie veld is een belangrijk onderdeel om te optimaliseren voor rankings. Het is verstandig om hier alle categorieën te selecteren die relevant zijn voor je bedrijf.
Gebruik afbeeldingen
Één beeld zegt meer dan duizend woorden. Voeg daarom foto’s van hoge kwaliteit toe aan je profiel. Professionele afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn essentieel om de aandacht te vestigen op je bedrijf en potentiële klanten te verleiden door te klikken of je vestiging te bezoeken. Volgens Google ontvangen bedrijven met foto’s in hun Google My Business vermelding 35% meer klikken naar hun websites en 42% meer klikken voor een routebeschrijving op Google Maps dan bedrijven zonder foto’s.
Besteed bij het toevoegen van foto’s het meeste aandacht aan je profielfoto, beschouw je profielfoto als het online visitekaartje van je bedrijf.
Beheer door klanten geüploade foto’s
Klanten hebben de mogelijkheid foto’s toe te voegen aan je Google My Business account, dit gebeurd vooral veel bij hotels, restaurants en cafe’s. Afbeeldingen van klanten kunnen vertrouwen bieden, maar niet relevante of ongepaste foto’s kunnen het tegenovergestelde effect bewerkstelligen. Het is dan ook van belang om deze afbeeldingen regelmatig te controleren en eventuele irrelevante of ongepaste afbeeldingen te melden bij Google.
Google reviews
Vraag klanten om een Google review, en bedank en communiceer met degenen die dat doen. Als je een negatieve recensie ontvangt, bied dan je oprechte excuses aan en los het probleem op. Reageren op reviews en problemen oplossen illustreert dat je bedrijf zijn klanten waardeert, feedback op prijs stelt, actie onderneemt en hoogwaardige klantenservice biedt.
Koppel Google My Business aan Google Ads
Als je Google Ads gebruikt, koppel dan je Google Mijn Bedrijf via locatie-extensies zodat je adres en telefoonnummer of een belknop in je advertenties kunnen worden weergegeven en het voor klanten gemakkelijker wordt om je bedrijf te bellen of te bezoeken.