Dat Qmusic goed presteert kan iedereen zien aan de maandelijkse luistercijfers. Eerst werd het radiostation marktleider bij 20 tot 49 jarigen, maar inmiddels is Qmusic de populairste zender bij iedereen van 10 jaar en ouder. Boven oudgedienden zoals Radio 2, Sky Radio of Radio 538. Best knap!
Marketing via Qmusic? Check dan: Qmusic adverteren.
Table of Contents
Probleem voor Radio 538
Maar wat is dan het succesgeheim? Eerst moet worden benadrukt dat de oude nummer één, Radio 538, een probleem had nadat Edwin Evers de deur achter zich dichttrok. Er kwam onder leiding van Frank Dane een nieuwe ochtendploeg, maar deze kon de verwachtingen kennelijk niet waar maken.
Muziekprofiel en programmering Qmusic
Luisteraars bleven in eerste instantie nog hangen bij Radio 538, maar uiteindelijk gingen ze op zwerftocht om vervolgens uit te komen bij Qmusic. Deze zender sluit qua muziekprofiel (hitmuziek) het meeste aan bij Radio 538, maar de programmering kan als moderner worden omschreven.
Mattie en Marieke
Zo hoor je op Qmusic niet per definitie ‘mooie’ of typische radiostemmen, maar mensen met een verhaal in plaats van radiostemmen met een ‘plaatje, praatje’. Daarnaast is de marketing van Qmusic prikkelender en zijn Mattie en Marieke hét ochtendduo van Nederland geworden. Je kunt zeggen dat zij Edwin Evers hebben vervangen, maar dan wel op een ander radiostation.
Youtube personality Bram Krikke
Een ander voorbeeld van een bekende Qmusic radiomaker is Bram Krikke. Hij is eigenlijk meer een Youtuber dan radiopresentator, en dat is nou juist zo belangrijk. Het brengt Qmusic dichterbij de luisteraar, want mensen worden op verschillende populaire platforms aan Qmusic herinnert. Andersom werkt dit ook in het voordeel van Bram Krikke, die overigens ook heel humoristisch is.
Qmusic doelgroep
Qmusic is dus een radiostation die we van harte aanbevelen bij adverteerders, zeker als luisteraars tussen 20 en 49 jaar belangrijk voor hen zijn. In deze doelgroep is Qmusic zelfs zó groot, dat men 25% groter is dan de nummer 2. Maar eigenlijk is de hitzender voor veel adverteerders heel interessant met meer dan 3 miljoen Nederlanders die gemiddeld zo’n 3 uur per dag op Q zijn afgestemd.