Recruitment marketing is onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie strategie, maar wat houdt het eigenlijk in?
Recruitment marketing is het gebruik van marketingstrategieën om een werkgeversmerk in de markt te zetten en zo talent aan te trekken en te behouden.
Table of Contents
Waarom is recruitment marketing belangrijk?
Simpel gezegd, werkgevers hebben recruitment marketing nodig omdat de oude manier van werven niet meer voldoende werkt. De kandidaten van vandaag bekijken werkgevers op eenzelfde manier als dat zij onderzoek doen naar consumentenproducten, services, hotels en restaurants. Door online onderzoek te doen, sociale media kanalen te bekijken en reviews te lezen. Op deze manier laten zich informeren over de cultuur van het bedrijf, de missie, de visie en bepalen zij of het de moeite waard is om bij een bepaalde werkgever te solliciteren.
Gezien de overeenkomsten tussen het gedrag van kandidaten en consumenten (het is tenslotte dezelfde persoon), hebben de disciplines recruitment marketing en ‘gewone’ marketing veel overeenkomsten. De kanalen die worden gebruik zijn hetzelfde, de tactieken, de vaardigheden en tools. En allen worden ingezet om als werkgever gekwalificeerd talent aan te trekken en te behouden.
De verschillen tussen recruitment en recruitment marketing
Recruitment marketing is een relatief nieuwe rol die verschilt van traditionele werving en selectie doordat recruitment marketeers niet rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor het invullen van vacatures. In plaats daarvan vullen ze recruiters aan door het verhaal van het employer brand te vertellen en als resultaat meer kwalitatieve sollicitanten te genereren voor open sollicitaties, zodat recruiters vacatures sneller en gemakkelijker kunnen invullen. Ze vullen recruiters aan door een poel van geïnteresseerde kandidaten op te bouwen en te koesteren waarmee recruiters vandaag en in de toekomst contact kunnen opnemen.
Hoewel recruitment marketeers niet specifiek verantwoordelijk zijn voor het invullen van vacatures, zijn ze afgestemd op de doelstellingen voor talent-werving en daarom creëren en implementeren ze marketingcampagnes en evenementen om wervingsplannen te ondersteunen.
Een manier om naar het verschil tussen recruiten en recruitment marketing te kijken, is dat recruiters talent naar banen trekken, terwijl recruitment marketeers talent naar werkgevers trekken. Bij werving wordt één functiebeschrijving op verschillende vacaturesites geadverteerd om sollicitanten te genereren, terwijl recruitment marketing een scala aan employer brand content en markten ontwikkelt die content via een veelvoud aan wervingskanalen om bewustzijn te creëren, volgers op te bouwen en leads vast te leggen.
Wil jij ook starten met recruitment marketing? Of wil je je recruitment marketing naar een hoger niveau tillen? Neem contact met ons op via 020 210 1770 of info@onemedia.nl