Technologie is steeds meer ingebed in onze samenleving en geïntegreerd in ons dagelijks leven. De scheidslijnen tussen wat we online vs. offline doen worden steeds dunner.
Dit vraagt om een omnichannel benadering van ons online marketing bureau Rotterdam. In plaats van te kijken naar allerlei losse ervaringen, desktop vs. mobiel of Facebook vs. YouTube verwacht de klant een geïntegreerde en samenhangende ervaring ongeacht via welk kanaal of medium de boodschap wordt verzonden.
Deze verwachting creëert de vraag naar omni- en multichannel marketing.
Table of Contents
Wat is het verschil tussen omnichannel en multichannel marketing?
Het verschil tussen omnichannel en multichannel marketing is dat er bij multichannel marketing diverse kanalen worden ingezet welke niet noodzakelijkerwijs met elkaar verbonden of gesynchroniseerd zijn.
Bij omnichannel marketing worden er niet alleen meerdere kanalen ingezet maar sluiten deze kanalen ook naadloos op elkaar aan.
Omnichannel marketing is uitdagend, veel bedrijven houden het tot op heden nog bij multichannel marketing. Ze gebruiken allerlei platforms om in contact te komen met klanten, van radio en TV, abri’s en billboards, een website, Instagram en LinkedIn maar de echte synergie ontbreekt.
Omnichannel marketing kan een waardevolle aanwinst zijn voor bedrijven die een betere klantervaring willen bieden. Want is is waar het om draait bij omnichannel marketing, het creëren van de ultieme klantreis. Het bundelen van de sterkte punten van elk kanaal om zo op een consistente en effectieve manier een boodschap over te brengen.
Klantgedrag en interactie
De advertentiestrategie is gebaseerd op klantgedrag en interactie, niet op een universele merkbeleving. Dit betekent dat het gedrag van een klant het volgende dicteert dat ze zien. Met andere woorden: niet elke klant heeft dezelfde ervaring.
Hoe werkt omnichannel marketing?
Omnichannel marketing werkt als volgt: als een klant eenmaal contact heeft met een merk door op een advertentie te klikken of een website te bezoeken, is elk van zijn sociale kanalen nu een hulpmiddel om de merkboodschap te blijven communiceren. Elk kanaal wordt nu bijgewerkt naar de laatste ervaring die de klant had met je merk. Elk contactpunt tijdens het proces zorgt voor een uniforme ervaring voor potentiële klanten.
Omnichannel marketing stelt je in staat relevant en concurrerend te blijven in een drukke markt. Als je zoveel concurrentie hebt, moet je efficiënte en effectieve manieren bedenken om op te vallen en echt in contact te komen met je klanten. In een groeiend digitaal landschap stelt omnichannel marketing je in staat om in contact te komen met klanten door middel van een gepersonaliseerde ervaring die van hen loyale klanten kan maken.
Ben jij klaar om de stap van multichannel naar omnichannel te maken? Neem dan contact met ons op via 020 210 1770 of stuur een e-mail naar info@onemedia.nl. Wij helpen je graag!