Wat zijn de digital marketing trends voor 2022?

digital marketing

Digitale marketing trends voor 2022: als digital marketing agency bereiden we je graag voor. Het is namelijk essentieel om op de hoogte te blijven van trends en deze te implementeren in je eigen marketingstrategie. Bovendien is het een van de beste manieren om concurrenten in de markt voor te blijven.

Interactieve marketing

Een goede, functionele, responsieve website die is ontworpen om de best mogelijke UX te bieden, is altijd essentieel geweest. Het toevoegen van interactieve elementen aan je website of sociale media is een geweldige manier om waarde toe te voegen. Bovendien worden ze betrokken bij je merk en komen ze meer te weten over je producten.

Enkele voorbeelden van interactieve marketing zijn:

  • Beoordelingen
  • Vragenlijsten
  • Spellen
  • Peilingen
  • Interactieve video’s
  • Onderzoeken
  • Wedstrijden

Micro-influencer marketing

Influencer marketing is al jaren een veelgebruikte marketingtactiek. Oorspronkelijk dachten merken dat het voordeliger was om samen te werken met grote influencers. Ook bekend als macro-influencers, zij zijn degenen die miljoenen volgers hebben.

Micro-influencer marketing biedt een heel andere benadering die meestal effectiever is in het bereiken van doelgroepen. Deze kleinere influencers hebben vaak een specifieke niche. Op deze manier is het gemakkelijker om doelgroepen te bereiken die echt geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Dit vergroot ook de kans op conversie. Ook hebben micro-influencers meer loyale volgers.

Het kan dus zeker rendabel zijn om op zoek te gaan naar influencers gerelateerd aan je niche.
De volgers van deze mensen zijn immers waarschijnlijk geïnteresseerd in de producten of diensten die je bedrijf verkoopt.

User Generated Content (UGC)

Zoals de naam al doet vermoeden, is UGC inhoud die gemaakt wordt door klanten en gebruikers. Er is dus geen directe inmenging van het merk op dit materiaal, dat van de meest uiteenlopende formaten kan zijn.

UGC is een van de meest authentieke vormen van digitale mond-tot-mondreclame. Het is een goede manier om merken toegankelijker en herkenbaarder te maken voor je doelgroep.

Verkoop via sociale media platforms

Enkele recente veranderingen in sociale platforms hebben veel bedrijven in staat gesteld hun profielen op sociale netwerken als verkoopkanaal te gaan gebruiken. Bovendien intensiveerde deze beweging na de komst van verkoopcatalogi op onder andere Facebook, Instagram en Pinterest.

Als gevolg hiervan is social commerce op weg om een ​​van de grootste trends in digitale marketing voor 2022 te worden. Momenteel winkelt een groot aantal online shoppers via sociale mediakanalen zoals Facebook, Instagram of Pinterest. Ondertussen wendt een ander substantieel deel zich tot inspiratie via sociale media – via recensies en social proof.

Het is dus nu belangrijker dan ooit om je merk, producten en diensten beschikbaar te maken voor aankoop op sociale media. Klanten zijn meer geneigd om te kopen wanneer ze een vereenvoudigde winkelervaring krijgen aangeboden. Op deze manier geeft social commerce merken de mogelijkheid om de winkelervaring over meerdere kanalen en platforms te optimaliseren.