Wat zijn goede reclame voorbeelden?

reclame voorbeelden

Vroeger zag je regelmatig de slogan kwaliteit is onze reclame, waarmee verondersteld werd dat een goed product zichzelf verkoopt. Maar zelfs het beste product is ooit begonnen met reclame voor zichzelf te maken. Tegelijkertijd neemt door de opkomst van sociale media en steeds kritischer wordende consumenten het belang van massa reclame een beetje af. Toch zijn er vele buitenreclame voorbeelden te bedenken die nog supergoed werken.

Er zijn vele situaties te bedenken waarin reclame een effectief middel kan zijn om specifieke communicatie doelen te bereiken. Want door goede reclame kunnen doelgroepen worden verleidt in plaats van bereikt. Met reclame mensen bereiken kan namelijk iedereen, maar verleiden met advertenties is pas écht goede reclame. Om dit te bereiken zijn enkele belangrijke stappen nodig die we hieronder beschrijven.

Reclame stap 1: Analyseer je doelgroep

Allereerst analyseer je de markt en bestudeer je waar de consument behoefte aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola Zero, dat meer op mannen is gericht. Coca-Cola Light werd een beetje als een vrouwelijk product gezien, waardoor Zero op een meer mannelijke doelgroep gericht kon worden. De reclame van Zero kon hierdoor ook perfect op deze doelgroep worden afgestemd, waardoor deze marketingstrategie waarschijnlijk ook succesvoller was.

Bepaal dus van tevoren wie en wat je wilt bereiken met je reclame. Wil je een grotere bekendheid in de markt? Of wil je dat er meer producten worden verkocht? Door vooraf een helder doel te stellen, weet je waar je naartoe moet met je marketingstrategie.

Reclame stap 2: Definieer behoefte + belofte

De behoefte van je doelgroep definieer je het makkelijkst door je af te vragen voor wie je reclame gemaakt wordt. Reclame voor studerende jongeren zal er anders uitzien dan gepensioneerden, bijvoorbeeld. De doelgroep van je campagne bepaalt in grote mate hoe jouw reclame eruit gaat zien. Vergeet ook zeker niet een belofte vast te stellen, bijvoorbeeld dat je de goedkoopste of snelste bent in de markt. Som daarbij op welke andere voordelen jouw product of dienst heeft. Kortom: de redenen waarom ze moeten kopen.

Reclame stap 3: Creëer reclameslogan + commercial

Zeker als je commercials gaat inzetten moet je de kracht van een slogan niet onderschatten. Retteketet naar Beter Bed wordt al een tijdje niet meer ingezet, desalniettemin zullen vele Nederlanders van 35 jaar en ouder deze reclameslogan nog kunnen herinneren. Vergeet ook niet je commercial leuk te maken. Commercials worden niet zelden als vervelend gezien, dus zorg dat jouw 20 seconden op zijn minst een leuke tijd zijn geweest. Reclame maken is een vak!

Reclame stap 4: Speel in op maatschappelijke ontwikkelingen

Een ander aspect wat invloed heeft op het succes van reclames is het inspelen op de tijdsgeest en/of maatschappelijke ontwikkelingen. Als jij als merk of reclamebureau weet in te spelen op het maatschappelijk sentiment sta je direct 1-0 voor. Een goed voorbeeld van een merk wat dit wist te doen is beleggingsinstelling en bank waar het mogelijk is om te beleggen met weinig geld: Brand New Day. Met hun TV commercial ‘Boos worden helpt niet’ speelden zij uitermate slim in op de woekerpolisaffaire, de woekerpolisaffaire hield de gemoederen in de financiële wereld op dat moment al jaren bezig. De TV commercial zorgde ervoor dat consumenten sympathie voelden voor Brand New Day en vervolgens ook massaal overstapten naar deze – destijds nieuwe – aanbieder.

https://www.youtube.com/watch?v=CY3rSCQFuYs