Wie speelt Sinterklaas? + Commerciële mogelijkheden

Jaarlijks rond half november duikt vaak de vraag op: Wie speelt Sinterklaas als de Goedheiligman in Nederland arriveert. Jarenlang heeft Bram van der Vlugt de rol als Sint op zich genomen. Op zijn voorspraak is hij in 2011 vervangen door Stefan de Walle (ook wel bekend door zijn rol o.a. als Kees in Flodder en de film de Marathon).

Sinterklaas is niet alleen een figuur uit een eeuwenoude traditie, maar ook een vaste waarde in de Nederlandse cultuur en media. Voor gezinnen is het een feest van verwachting en magie, voor adverteerders een kans om zichtbaar te zijn in een periode met goede kijkcijfers en betrokkenheid.

Commerciële mogelijkheden voor adverteerders rondom Sinterklaas zijn reclame-uitingen op televisie, radio, print, buitenreclame, online, bioscoop, zichtbaarheid in- en rondom films zoals De Club van Sinterklaas, De grote Sinterklaasfilm etc. Of bijvoorbeeld als branded-partnership bij de live theatershows van de Club van Sinterklaas in het AFAS Circustheater in Scheveningen of in het Beatrix Theater in Utrecht.

Sinterklaasintocht

De landelijke intocht van Sinterklaas vindt altijd plaats in november, meestal in het tweede of derde weekend van de maand. Gemiddeld stemmen ruim 2 miljoen Nederlanders af op de intocht die live uitgezonden wordt op NPO Zapp (NPO3) door de NTR en het Sinterklaasjournaal.

De intocht is hét startmoment van de Sinterklaasperiode en trekt een groot publiek, zowel langs de kade als voor de televisie. In 2025 zet de Sint voet aan wal op zaterdag 15 november op Texel. Hier komt de stoomboot aan in de haven van Oudeschild. Naast deze landelijke intocht, zijn er ook lokale intochten die op dezelfde datum of een andere datum plaatsvinden.
Kans voor adverteerders: de intocht is één van de best bekeken kinderuitzendingen van het jaar. Merken die rondom dit moment zichtbaar zijn – via tv-reclame of social activaties – profiteren van hoge bereikcijfers en een emotionele lading.

Sinterklaasjournaal

Naast de intocht is ook het Sinterklaasjournaal niet weg te denken. Het wordt dagelijks uitgezonden door de NTR op NPO 3, in de weken voorafgaand aan pakjesavond. Hierin volgen kinderen het laatste nieuws uit Spanje en het Pietenhuis. Het Sinterklaasjournaal is een vaste prik voor gezinnen en levert miljoenen kijkers op. Het Sinterklaasjournaal werd jaren gepresenteerd door Dieuwertje Blok, die begin 2025 overleed. Ze was in 2024 al te ziek voor de presentatie, waardoor Merel Westrik, deze rol van haar overnam en ook in 2025 zal ze het Sinterklaasjournaal presenteren.

Kansen voor adverteerders: Adverteerders kunnen slim inhaken door campagnes af te stemmen op het ritme van het journaal. Denk aan bijvoorbeeld second-screen campagnes of online video’s met een knipoog naar de avonturen van Sinterklaas en zijn pieten.

Wie is Sinterklaas?

De figuur van Sinterklaas is gebaseerd op de heilige Nicolaas, bisschop van Myra (4e eeuw). In Nederland is dit uitgegroeid tot een traditie vol cadeaus, liedjes en intochten. De vraag ‘Wie speelt Sinterklaas?’ draait dus niet alleen om de acteur onder de mijter, maar ook om de culturele rol van Sinterklaas als symbool van gezelligheid en samenzijn. Waar gedurende het jaar de vraag en interesse naar ‘Wie speelt Sinterklaas’ vlak is, zie je een enorme piek in de week van de intocht en in de week van 5 december binnen Google Trends. Op de Nederlandse televisie speelt Stefan de Walle de Sint tijdens de landelijke intocht en in het Sinterklaasjournaal dat uitgezonden wordt op NPO3. Er zijn verder verschillende Sints actief op televisie en in Sintfilms, zoals Hans Kesting de Sint speelt in het Sinterklaasprogramma van Paul de Leeuw. In de Club van Sinterklaas speelt Wilbert Gieske Sinterklaas en Robert ten Brink is Sint Nicolaas in de Grote Sinterklaasfilm. In Vandaag Inside op SBS6 komt ook een Sinterklaas langs, te weten ‘directeurtje’ Marco Louwerens, wat hilarische beelden oplevert.

Conclusie: Voor adverteerders is Sinterklaas meer dan een kinderfeest. Het is een jaarlijks terugkerend marketing moment dat miljoenen gezinnen bereikt. Slim inspelen op de intocht en de Sinterklaasperiode kan een merk zichtbaarheid én sympathie opleveren in de drukste retail maanden van het jaar. Daarnaast liggen de consumentenbestedingen hoger en leent dit zich voor meer omzet en zichtbaarheid voor merken. Consumenten zijn op zoek naar cadeaus en met doelgroepgerichte campagnes en aanbiedingen kun je hierop goed inspelen.