Zo maak je een promo film voor Instagram

promo film instagram

De populariteit van Instagram behoeft geen introductie. In 2020 telde Instagram 854,5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. In Nederland waren dat er 5,6 miljoen waarvan ruim de helft dagelijks was te vinden op Instagram. De meerderheid van de Instagram gebruikers is onder de 34 jaar, jongvolwassenen dus.

Een belangrijke factor van de populariteit van Instagram is de focus op visuele inhoud. Foto's en video's op sociale media trekken gebruikers doorgaans aanzienlijk meer aan dan tekst inhoud. De afgelopen jaren is Instagram zich steeds meer gaan focussen op video-inhoud boven statische afbeeldingen. In dit artikel geven we je een aantal tips waar je zeker aan moet denken wanneer je een promotiefilm wil laten maken voor Instagram. Dat je het overweegt snappen wij, want merken die gebruik maken van Instagram Stories genereren meer bereik dan merken die dat niet doen.

Als je zelf gebruiker bent van Instagram dan weet je dat de hoeveelheid aan content oneindig is. Je kunt de rest van je leven blijven scrollen en nog heb je niet alles gezien. Om op te vallen tussen deze overdaad aan content moet je als merk begrijpen waarom een ​​gebruiker bepaalde video's bekijkt en andere juist overslaat.

De lengte van de video

De lengte van de video is vaak van invloed op de betrokkenheid en daarmee het succes van de video. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Uit onderzoek van Hubspot (een marketing & sales platform) bleek dat de Instagram-video's met de meeste reacties, korte video's waren van minder dan een halve minuut.

Instagram-gebruikers verwachten dat video's kort zijn, mede omdat tot voor kort de langst toegestane video's slechts één minuut lang was. Instagram stories duren meestal 15 seconden. Elke promotievideo die meer dan 30 seconden duurt, moet ongelooflijk boeiend zijn om gebruikers kunnen vasthouden.

Gebruik ondertiteling

Volgens onderzoek van Later (een Instagram marketing platform) zijn Instagram-gebruikers het meest actief op de app tijdens de lunch (11.00 – 13.00 uur). Met andere woorden, het browsen gebeurt tijdens werk of schooltijd. Een tijdstip waarop gebruikers misschien niet de mogelijkheid hebben om video's met volume te bekijken.

Met deze kennis zorg jij er uiteraard voor dat je video’s ondertitelt zijn, zo kan iedereen met of zonder geluid genieten van je video.

Muziek

De muziek die je onder je video zet, kan de hele sfeer, het gevoel en de ervaring die kijkers hebben veranderen. Twee video's met exact hetzelfde beeldmateriaal maar verschillende muziekclips zijn in wezen twee verschillende video's. Zorg ervoor dat de muziek past bij de beelden en de boodschap die je wil overbrengen.

Video formaat

Ook het formaat van je video kan een belangrijke rol spelen bij de betrokkenheid van gebruikers. GIF's of miniclips behoren tot de meest populaire promo videoformaten. Deze video's zijn meestal slechts tussen de één en twee seconden lang.

Besluit je toch om een story in te zetten, Instagram gebruikers geven de voorkeur aan korte stories met storytelling aspect.