3 tips tegen contentmoeheid

contentmoeheid

Het ene moment presteert je content nog prima, het volgende moment lijkt alles tegen te zitten. Mogelijk is het op te lossen middels een paar simpele tips.

Het kan namelijk zijn dat er sprake is van content moeheid. Content moeheid is het fenomeen waarbij je doelgroep dusdanig vaak een soortgelijk type content ziet, wat er toe leidt dat deze content niet meer voldoende triggert.

Content moeheid is te vergelijken met banner blindness, advertentie blindheid in het Nederlands. Consumenten zien gedurende de dag zoveel vergelijkbare banners dat zij deze op een gegeven bewust bewust dan wel onbewust negeren.

Content moeheid is te herkennen door de volgende statistieken:

  • Een lager interactieratio op social media
  • Een lager open ratio van e-mails is dan voorheen
  • Minder website bezoekers
  • Een hoger bounce percentage
  • Minder tijd op de pagina

Vernieuw je ontwerp of lay-out

De eerste stap die je kunt nemen om het tij te keren is de ontwerpen van de verschillende typen content een upgrade geven. Begin klein, ontwikkel een nieuwe advertentieset of een nieuwe template voor je e-mails. Slaat dit aan? Dan kun je ervoor kiezen om de nieuwe stijl door te voeren op de website.

Kijk ook eens kritisch naar de visuele componenten van je content, visuele componenten zijn namelijk cruciaal voor succes. Afbeeldingen kunnen we honderden keren sneller verwerken dan tekst. Als er contentmoeheid optreed, is de kans groot dat dit komt doordat het ontwerp niet langer resoneert met je doelgroep.

Voor een eenvoudig ontwerp kun je zelf aan de slag met Canva. Wil je het liever meteen professioneel aanpakken? Zet dan een interne dan wel externe designer aan het werk om je content nieuw leven in te blazen. Zijn er nieuwe visuele elementen die je zou kunnen gebruiken in je social feeds? Heeft je blog sterkere afbeeldingen of video’s nodig? Zijn de e-mails die je uitstuurt prettig om te lezen, ook op mobiel?

Laat klanten je helpen

Als je worstelt om op nieuwe ideeën te komen kan het soms helpen om te kijken naar veelgestelde vragen van gebruikers, e-mails of posts waarin klanten je taggen. Zij die zich bij je bedrijf betrokken voelen, zijn je grootste fans, probeer daarom van ze te leren.

Leer van de concurrentie

Een concurrent noem je een concurrent met een reden, zij doen vast iets goed. Neem een kijkje op de diverse social media platforms die de concurrentie heeft, klik door de website en meld je aan op eventuele e-mail marketing campagnes om inspiratie op te doen.